Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 22 januari 2015

Vad händer?

Nu är det dags för en lite större uppdatering om läget med hästarna.

Astor. Han känns jättefin. Han är inte alltid fullt så pigg som man önskat men det är helt ok! Jag har börjat leka mer med formen och kan både höja och sänka den och han går i fin takt och bär sig bra. Vi har jobbat lite med skänkelvikningar igen och det känns ok. Han har inte naturligt lätt för att röra sig sidvärtes men vill väl och försöker! Det är klart godkänt.
Nu bygger jag vidare och ska ta fram lite skolor, alltså öppna och sluta.

Af Fenix. En lite krångligare historia. För i början av oktober blev han ju matt och allmänt konstig. Blodprover togs och det fanns inget att gå på. Nu är Fenix super, bjudningen och den där härliga ridbarheten är tillbaka. Däremot har han en hälta som inte är helt borta. Den kommer och går lite, men det är bättre idag än vad det var för en vecka sen. Det går trögt med honom pga detta men han får röra på sig lite lätt och så får vi se var det slutar. Det bästa vore om hältan försvann av sig själv. Han ser bitvis riktigt fin ut och då syns inte ett spår av någon ojämnhet. Hoppas att han snart är riktigt fräsch!

Axel. En liten buse.. Före jul var han ju igång såpass att jag kände att vi var klara för att börja rida lite mer arbete och börja hoppa lite igen.
Sen kom min ledighet och Axel började busa rejält och ryttarna åkte av vid flera tillfällen. Då ändrade vi upplägg så istället fick han longeras och sedan ridas om han kändes bra.
När jag kom tillbaka 7/1 så tyckte jag att han var lite ojämn fram. Hade svårt att peka ut en hälta men känner att han blir kort i steget fram och känns inte som han ska.
Nu skrittar han denna veckan och går på antiinflammatoriskt och smärtstillande. Igår tisdags var han riktigt på tårna så då fick han trava en kort stund för att uppföra sig. Då kändes han bättre vilken var positivt. Vi får se vad uppföljningen blir. Han visas för veterinär på fredag (imorgon) igen.

Yggdrasil. Här har jag fått lite motgångar med. Han är kort i steget i ena bak och det syns framförallt på böjt spår i ena varvet. Han har ett bra tag nu fått varva lätt ridning med bara skritt. Ibland tömkörd och ibland vilad.
Jag ser fortfarande en ojämnhet som inte förbättrats. Och jag har helt fått låta veterinären ta hand om detta för med ridningen kommer jag verkligen ingen vart just nu tyvärr.
Han ska visas för veterinär imorgon igen efter att ha arbetats lite mer denna veckan.

Leonardo. Han har fått ta det väldigt lugnt och fint över julledigheten och mest skrittat ut. Han känns jättefin och fräsch. Jag är ju nästan för feg här, så jag tar det extremt försiktigt och nu trots att han fyllt 5 så är det fortfarande lugnt och metodiskt som gäller. Känna att han kommer ut i formen, går att reglera i tempo i alla gångarter och nu har vi gjort nån enstaka skänkelvikning med. Han gör allt jag ber om men han blir svettig lätt och behöver bli starkare. Så det kommer att ta tid men jag har inte bråttom.

Valiant (V1). Han har faktiskt blivit otroligt fin!! Han har fått en ganska bra bjudning nu. Vi kan göra skänkelvikningar och lite skolor byten funkar skapligt även om dom inte är befästa än. Han har blivit väldigt annorlunda på ett bra sätt. Nu är det härlig känsla av lösgjordhet och framåtbjudning. Hoppningen är inte påbörjad för i år men den är jag inte orolig för.

Y2/Mango. Honom har jag bara ridit enstaka gånger på bara. Han har bitvis svag bjudning så här är det tillbaka till ruta 1 som gäller. Strunta i formen. Rid raka linjer och busa med honom så han rör sig mer fritt och utan att känna press. Jag kommer att rida honom mer framöver för att hitta tillbaka i rätt spår med utbildningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **