Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

fredag 29 juli 2011

Sabelträningsrepetition!



Idag fick alla 6 unghästar repetera övningen med sabel. Rida i alla gångarter och göra exercisen.
Timbuktu, Urifax, Turbin och Umami var totalt obrydda. Dom var stencoola och jätteduktiga!
Urban var spänd förra gången och han ville ogärna trava med sabeln för att den gungar och känns mot magen på honom. Men idag var han helt fantastisk. Red på kandar och ingen gouge. Superfin! Mjuk och eftergiven i princip hela tiden. Dock galopperade jag aldrig med honom, för det vill jag göra som jag har gjort i veckan, på ridbanan med gouge på så att han kan repetera exakt på samma sätt och utöka sträckan i en bra och korrekt galopp.

Ulster är på filmen. Han var minst sagt spänd sist även om vi lyckades med det vi ville. Idag var han faktiskt lite spänd i boxen när jag fäste sabeln. Men sen efter jag satt upp så brydde han sig knappt om att jag gjorde det där hemska metall-ljudet med sporren mot baljan.
Första gången jag gjorde gevär ut blev han lite spänd men stog still. Och när jag skulle stoppa ner sabeln i baljan igen blev han ännu mer spänd och ängslig. Men efter att ha repeterat några gånger i skritt på liten volt lossnade allt. Han var riktigt duktig. Inga tendenser på att vilja bli skärrad. Uppmärksam men ändå väldigt duktig. Jätteskönt. Han var också rädd att trava med sabeln som slängde vid sidan sist. Men idag gick det så himla bra!! Han spetsade öronen och slappnade av helt!!

Så jag är tok-nöjd med alla hästarna!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **