Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 28 juli 2011

Vildingar

Sir Price-Vilding!
Min finaste är tillbaka! Han kom från betet i tisdags kväll. Jag har badat honom både onsdag och idag.
Han har en hel del prickar/regnskållor eller var man ska kalla dom ,små små skorpor överallt. Men dom börjar lossna och försvinna och jag pillar så mycket jag kan.
Natten till idag fick han svullna ben, särskilt ena bak. Men lite småsår och miljö, och foder-ombyte kan ju göra sitt till. Så efter dagens bad och promenad så lindade jag honom runt om för att hålla svullnaden i schack. Och eftersom jag VET att han äter på saker så tog jag på en gnutta tabasco på lindorna, på alla 4! Han luktade skeptiskt på det när jag gick från stallet efter 17.
Nu gick jag förbis igen vi 21.30, tror ni inte han har ätit upp ena lindan då, jo självklart! Så kardborret har lossnat.. Så nu får han stå med 3 lindor över natten. dumma häst att han var tvungen!

Unghästarna var inte så vilda. Det var Timbuktu och Ulster som fick bekanta sig med K1-banan. Timbuktu gjorde små oskyldiga bocksprång medans Ulster gjorde några stycken på rad. Inte värre än att man kunde dra upp huvudet igen och sparka på. Sen var han tvungen att testa en gång till i galoppen med. Vilding! Men efter han fick springa av sig lite mer var han jättefin!

Urban gick riktigt bra! Han som har sånna problem med korsgalopp gjorde ingen korsgalopp alls! Möjligen så slog han över någon enstaka gång i övergången till trav, men han fick bättre och bättre balans och gjorde flera "rena" övergångar till trav och även till skritt vilket jag strävar försiktigt efter. Jag vill bryta mönstret helt och därför vill jag ha skritt även om det är jobbigt, men jag har låga krav på att han ska göra det utan travsteg. Han ska bara tänka lite mera! Men avspänd och fin, jag är glad!!

Turbin, Umami och Urifax har också skött sig fint men där var det inga särskilda nyheter.

Imorgon blir det sabelträningsrepetition!

1 kommentar:

  1. Ätande hästar, det känner jag igen. En gång, för några år sedan hade jag köpt en kanonfin och dyr Panamahatt, den gick på runt 2500 spänn har jag för mig...

    Men så var jag hos en tjejkompis och vi satt på verandan och hon kom på att hon skulle flytta på sin nordsvenska brukshäst- jomen sa jag, du är ju barfota och jag har skor, så jag gör det.
    Medans jag och hästen gick längs grusvägen, jag i min vita linnekostym och panamahatt, och han i sitt egna lugna nordsvenska tempo, känner jag- alldelens invid stallbacken, hur hatten lyfts av, och hästen käkar på den... Vad kunde jag göra, annat än att hoppas att den smakade...

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **