Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 26 juli 2011

Sabelträning

Då var det dags. Alla unghästarna hade redan tränats med sabel på Strömsholm just innan de släpptes på betet. De hade övats ett par gånger med bra resultat för de flesta. Ulster och Urban var fortfarande inte helt nöjda.

Idag är första gången jag övar dom, så det blir en välbehövlig repetition.

Urban med gouge
Urban var jätteduktig idag. Dock rider jag honom med Gouge för han blir väldigt hög och stark om han blir spänd. Speciellt i galoppen. Jag sadlade på och satte på sabeln inne i boxen. Sen efter jag suttit upp så drar jag i sabeln, slår bak sporren mot baljan och stökar. Sedan drar jag ut sabeln och håller den vid sidan och sätter tillbaka den försiktigt. Allt i försiktig stegring så att dom inte ska skrämmas.
Ulster var duktig och obrydd över vad jag gjorde, han lyssnade men var duktig. Dock så är han så rörlig i trav så då slänger hela sabeln och baljan omkring mycket vid hans sida och det tyckte han inte om. Men då tog jag bort sabeln och lät den tomma baljan hänga kvar, den stör inte alls så mycket och vi fick ändå en bra träning. I övrigt var han riktigt duktig idag. Han fick galoppera väldigt korta sträckor med direkt övergång till skritt. Det är eftersom han lätt vill gå över i korsgalopp bak. Men nu försöker jag rida avspänt men bryta det mönstret. Jag var super-supernöjd!!!!
Manskapssadel med Officerssabel
Hur man gör "gevär ut" & "gevär in" kan ni se på denna filmen från i vintras där jag övar Ultimus.


Ulster har ett vakande öra på mig
Ulster var som förväntat lite spänd...
När jag satt upp och lämnade stallplan så gjorde jag det typsika metall-ljudet med sporren mot baljan, väldigt försiktigt. Då spände han till och studsade iväg i bocksprång. Men han stannade och efter några volter så red vi vidare. Han var väldigt på hugget i början. Men efter hand så gick allt väldigt bra. Jag kunde göra gevär ut, och in utan att han ville gå iväg eller blev stressad. Så det kändes väldigt bra!

De andra då??
Dom var underbara!! Jag har på allihopa gjort sabelexercisen på hästarna stillastående och på lång och hängande tygel i skritt. Och då har alla gått lugnt och avspänt.
Så dom har varit toppen! Bäst var nog Turbin och Urifax, inte ens ett öra bakåt för att lyssna. 
Det var väldigt kul att dom var så duktiga, speciellt Urban och Urifax.
Timbuktu var superfin i handen. Det var Turbin med men han har alltid varit lättare. 
Så jag är väldigt nöjd och glad för dagen och mina duktiga hästar!!


Det blir ny repetion i slutet av veckan och nästa vecka ska dom få titta nära på högvakten innan dom rider iväg, och förhoppningsvis blir det deras debut i högvakten veckan därpå!


5 kommentarer:

  1. Nää, nu vill vän av ordning och tradition protestera!! Sabelträning är väll ändå inte det där. Vad hände med hugg och parer och "Svenskt manér"?? "Gevär Ut" är ju ett kommando för anfall vill jag minnas, och en vidareutveckling på "Svenskt manér"


    Bilden "Officersabel och manskapsadel" är väll dessutom inte tagen i Strömsholm?? Men är det en M/1893 jag ser hänga där??
    Vill du ha riktigt sabelexercis kan du få låna min kavallerisabel 1802 Övning (den enda kända faktiskt) =)

    SvaraRadera
  2. Protestera du! :-)
    Du må ha bättre koll på historia, för där är jag inte nåt vidare påläst.
    Dock när det gäller Gevär ut så är det vårat kommando för att få sabeln från baljan och ut.
    Kommando:
    -"Gevär" (alla tar tag i sabeln med höger hand och håller den utdragen men stilla.)
    -"ut" (Alla drar ut sabeln i ett kraftigt drag och sträcker det utåt uppåt med rak arm, för att direkt lägga den framför sig och fippla in handen igenom portopén)
    -"på axeln -Gevär" (med snärtighet vinklas sabeln upp för att hållas lodrätt vid sidan)

    Sedan kan man strida bäst man vill..

    För oss är sabelträning att öva hästar eller soldater i den exercis man gör på högvakten, det är inte så ofta vi tränar inför strid... ;-)

    Vad det gäller Strömsholm så förtydligade jag mig i texten. Hästarna övades på Strömsholm. Nu på K1 övade jag dom för första gången, jag själv var aldrig på RS.
    Årtal på sabeln vet jag faktiskt inte.. Jag är kass på historia som sagt..
    Hoppas vi är mer överens nu!

    SvaraRadera
  3. måste ju fråga :) hur många avsittningar har du gjort under åren på K1?

    SvaraRadera
  4. 4 "vanliga" avsittningar har jag. Och 3 omkullridningar. En halkade, en snubblade och saxade över en bom...
    Och detta är sen Juli 2006. Och den senaste var omkullridningen på hinder för 2 år sen ungefär.

    Så jag håller mig kvar för det allra mesta! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag såg det sedan att det var klarlagt bortom allt rimligt tvivel att bilden inte var tagen på Kungl. Strömsholm.
    Jag får väll skylla på att jag var så uppdriven av forskariver kring gamla- men ännu levande kavalleritraditioner :)

    Erat kommando "Gevär ut" verkar vara från 1800 talet, men jag hittar inga bra uppgifter på det, och en kvarleva från husarerna- Som företrädesvis slogs med sabel och värja. Med armen rakt ut- så har du möjlighet att hugga, parera och stöta (slå) med vapnet när du rider in i fiendens linjeinfanteri. Karolinska drabanter, kyrassijärer och allt som nu slogs uppsuttet anföll "på svenskt manér" med sabeln i baljan, fram mot fienden, avfyrade sina grovkalibriga ryttarpistoler, "drog sitt svärd från bälte" (som Topelius skaldade) och med sabelspetsen riktade framåt, över hästens öron, armen rak, handen något vinklad (eggens vinkel bör då varit cirka 45 grader, i vinkel mot marken) men viktigast av allt- man satt "Knä om knä" alltså i en tät plogformation, där den ena ryttaren satt med sitt knä, innanför bredvidvarandes knä. Detta var nyckeln till segrar under tidigt 1700 tal. (eftersom alla förväntade sig att ryttarna skulle skingra sig efter pistolsalvan)
    Men erat "Gevär ut" ger en god utgång för strid, oavsett om det är annat kavalleri, eller ett linjeinfanteri, men det är som sagt mycket mer modernt än tidigare nämnt "manér"

    Sabeln är en 1893, och har den svärtad balja är den efter(utdelad) efter 1912. Jag sålde en sådan för inte så länge sedan, med provinens från just K 1. Ryttmästare Lambert-Mueller.

    Vi är väll alltid överrens- åtminstone i slutet- och då spelar det ju ingen roll om det är gråsparvar i trycklufttankar eller tappskotilläggsmärken ;)

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **