Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 30 juli 2011

Avsittningar

Inget har hänt nu, bara lite kuriosa sådär..

Under mina 5 år på K1 har jag suttit av 4 gånger, plus 3 omkullridningar.

Den första avsittningen var under början på första sommaren på K1 2006. Jag red på Ovation nere på K1-banan. Där red ett gäng soldater som jag tror red självständigt. En av dom for av och det visade sig senare att hon bröt nyckelbenet. Eftersom hon hade ont och hästen var dum så valde jag att ge henne min snälla häst så skulle jag sparka lite på hennes busiga. Och jag satt upp i manskapsadel och red iväg. Mosaik som han heter skötte sig bra, och jag galopperade omkring lite och tryckte väl på vilket han inte hade lust att svara på så han la av en snygg bock i en direkt plötslig halt varpå jag gjore en framåt volt och lade mig raklång med händerna kvar på tygeln... 1:a avsittningen avklarad, allt gick bra och jag satt upp och red lite till och det gick bra.

Även den andra avsittningen var Mosaik skyldig till. Han vart klassad som avkastarkung och sattes för mig att rida på i väntan på ny lösning. Jag hade i planen att trötta ut honom ordentligt.
Så jag red på "dansbanehöjden" en slinga på 100m kanske som är kuperad med en brantare uppför och en segare nerförsbacke. När jag hade ridit 4 varv på honom och suttit ner i uppförsbackarna för att ha hästen framför mig så slappnade jag av till den 5:e och tänkte att det nog var lugnt.. Men icke! Där i backen gjorde han sin berömda bock-halt som skickade mig i en volt för att landa på fötterna framme vid huvudet på honom.. Lättsam avsittning. Jag minns inte hur många straff-varv han fick sen..
Mosaik såldes senare till Strömsholm där han sköter sig utmärkt!

Den tredje avsittningen var vintern 06-07. Jag red på kasernbanan på Oscar. (den förste, som vi numera har sålt). Samtidigt som jag red har Militärpoliserna anhörigdag och hade sina föräldrar på besök som traskade omkring för att titta på utställda materiel. Jag red på en ganska snöig och isig ridbana, hästen var broddad och jag rider ofta på banan, men gjorde inga snäva svängar.
Men i galoppen fick Oscar förlorat fotfäste och det blev platt fall åt sidan. Jag lyckades dra undan det benet närmst marken och allt gick bra, inga skador alls. Anhöriga ansåg att jag verkligen bjöd på en uppvisning...

Den fjärde måste ha varit våren 07 på Outlander.
Jag red till Fisksjöäng  med en grupp ridvana soldater. Jag i täten och vi galopperade längs en fin sträcka.
Det var bara att själva stigen var lite upptrampad och hade små vallar i kanterna.. Outlander blev lycklig av galoppen och bockade till samtidigt som han bytte riktning och snubblade omkull på vallen vid sidan. Jag rullade undan och hästen var snabbt på fötter igen och jag kunde sitta upp och rida vidare utan skador.

Den femte tror jag var redan på hösten 07. Morgan, som jag fick låna för att vi skulle rida jakt och jag hade aldrig ridit honom innan. Men han är en rutinerad räv. På väg ut till starten på den här förövningen så hade vi travat ett par sträckor och hade just gjort sista svängen mot starten där vi skrittade in på en sandstig. Där passade Morgan så lämpligt på att göra en överhållning, i skritt... Den gjorde att jag lämnade sadeln och landade jämfota vid sidan av, smärtfritt och kvickt.. Snabbt upp igen för att sedan göra en i övrigt lyckad träning.

Den sjätte avsittningen var på Pegasus. Det var sommaren 08 som jag och bataljonschefen skulle rida ut tillsammans. Pegasus är känd för att vara en äkta buse det vet vi sen långt tidigare. I vilket fall var vi 10 minuter hemifrån. Allt hade gått så bra, chefen som var väldigt färsk i ridningen började andas ut för att vi snart var hemma igen. I skritt så gjorde Pegasus plötsligt en överhållning, fråga mig inte hur eller vad han gjorde men det resultera i att jag står i höjd med ena bakbenet med tygeln i ena handen, den släppte jag fort eftersom jag stog illa till. Men Pegasus stog kvar och jag kunde sitta upp och vi red hem. Chefen var mycket stressad och frågare många gånger om det verkligen gick bra med mig, han var uppstressad, jag var lugn...

Den sjunde och just nu senaste avsittningen var under sensommaren 08. Då skulle jag hoppa Raoul. Dock är detta inte samma Raoul som idag. Raoul var vintern 08 med i en olycka och senare fått kraftiga pålagringar i ett knä och togs bort i februari -09. Denna Raoul var otroligt rörlig och fin. Jag hade ridit honom i några månader och han var väldigt ambitiös. Jag skulle hoppa med honom nere på K1-banan. Det fanns en vattenmatta med bom över. Vi hoppade den och lite andra hinder. Men när hindret höjts och låg på ca 80 cm och vi skulle hoppa igen så höll han inte ihop frambenen och lyckades få bommen mellan frambenen och vi gick omkull. Jag sköts iväg framåt med huvudet före i gruset och han landade som väl var inte på mig utan klarade sig bra. Jag klarade mig med stel nacke en vecka men inget annat.


Jag gör mitt bästa för att låta denna statistiken vara den ända , med 3 år utan avsittningar känner jag mig ganska sadelfast, fast visst har jag vart riktigt nära några gånger. Men nära skjuter ingen hare!!


Den här har jag tagit ur en film för längesen. Han såg likadan ut på varje hinder utan att trilla av!!
Någon som hittar filmen??


3 kommentarer:

  1. lilla mosaik :) <3 han kunde han :) fast Linus va fasen snäppet bättre på det där :)
    minns då när han hiva av mig på teräng banan på träning två gånger men den lilla hästen gjorde ju att vi vann ändå den kombinerade dressyr och terräng tävlingen för oss hästskötare rosetten hänger så fint i skåpet i stallet

    SvaraRadera
  2. Kan det vara denna film? :)

    http://www.youtube.com/watch?v=opMiCyoRzYM

    SvaraRadera
  3. JA!! Tack, den filmen var det!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **