Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 18 juli 2011

Ny omgång!

Då startar jag upp säsong 6 i Linnell's Unghästutbildning på K1!
5 kullar avklarade och ca 30 hästar utbildade. 6 hästar till står beredda. Känns fantastiskt!!

Jag har gjort ett inlägg för varje ny häst med bild och blup-länk.
Det krångliga är nu namnen.
Vi döper om hästarna i stallet för att namnets begynnelsebokstav ska motsvara födelseår.
Bara 2 av de nya är klara och resten ska döpas av sponsorer, snart hoppas jag!

Namnlista:
Frisco Kid- Umami
Bornonville- Ulster
Kyrios- Urifax
Cosmopolitan- Turbin
Timbuktu- Timbuktu
Quick Step- Urban

Nummerhästarna heter konstigt sålänge för att inte lära in "fel" namn.
Jag kommer att kalla de hästarna som inte fått nytt namn för sitt vanliga namn så byter jag när de nya namnen är klara.

Vidare till dagens ridning!
Jag red alla hästar ca 25-30 minuter på ridbanan, bara skritt och trav och stora bågar i lättridning. Jag lägger ingen större kraft på formen, för jag vill inte dra i munnen på dom. Vill att dom själva ska leta sig ner med minimal hjälp och bara vara mjuk så går det av sig självt.

Urifax var lite spänd i ryggen efter uppsittning. På ridbanan var han mjuk och trevlig men gnäggade ungefär var 15:e sekund... Vattenspridarna var igång när vi kom ut men han brydde sig inte alls. Så han visade gott temperament. Han har 3 bra gångarter, i topp för kullen.

Turbin var lite allmänt spänd för miljön i början. Efter lite trav så var han fin. Mjuk i munnen. När vi nästan travat klart så satte vattenspridarna igång igen (timern var felinställd)... Han drog 20 meter i galopp framåt men stannade sen lydigt. Stackarn, det var ju en överraskning!
Efter det var han lite stökig. Jag ville han honom till att stå stilla och bara koppla av, men då ville han lätta lite i fram. Men efter en stunds tragglande så stog han stilla och det blev aldrig kritiskt. Det blev lite dålig start men han är jättetrevlig egentligen!

Timbuktu var en ängel. Lite stum i munnen i början men var fin sedan. Han var lite seg och när jag la på skänkeln så krummade han ihop sig och satte huvudet mellan frambenen, och sen gick det över. Så gjorde han två gånger. Han var bara för söt. Jättecool med miljön, han har tjuvstartat lite med att ha varit här förut, märktes! Han brydde sig varken om trupp i blåa uniformer eller lastbil och traktor bredvid ridbanan.

Urban var ganska bra. Såg sig omkring runt banan ganska mycket vilket gjorde honom lite svårpåverkbar. Efterhand kopplade han av mer och mer och kom i en trevlig form. Han är den häst i kullen som behöver mest arbete. Det blir mängder med lösgörande arbete för att få honom smidig!

Ulster trodde jag skulle vara den som var mest spänd. Han är mer ängslig och dom andra och även lite bakskygg. Men icke! Han var superfin! Hur lätt och fin som helst i munnen och travade runt ganska obekymrad över miljön. Jag är så imponerad, han var så duktig!!

Umami var ganska spänd över ryggen de första 5 minuterna på ridbanan. Inte så att han gjorde något men jag satt högt upp. Men när jag väl började trava så var det borta. Han gick med fint stöd på bettet och var duktig. Han såg sig om men var fortfarande väldigt uppmärksam och lydig.


Kul att ha fått ett första pass med alla.
Jag har hunnit med att frisera alla, så nu är manarna kortryckta, öronen ansade och hovskägget trimmat.

Följ med, nu kör vi!

5 kommentarer:

  1. Vad kul att få se dina nya "elever" - jättesöta allihop och fin härstamning har de oxå! Spännande! Kyrios hade snyggast färg... och Quick Step finaste puss-mulen! Ska bli kul att följa deras utbildning. Kram! Y

    SvaraRadera
  2. Visst är dom söta!
    Jag ska försöka få till lite mer anständiga bilder på hela hästen när jag har någon som kan hjälpa mig.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka fina unghästar du har fått! Kram Sarah

    SvaraRadera
  4. Äntligen är din semester slut :-)

    SvaraRadera
  5. Haha, ja nästan så.. Men det är rysligt varmt om dagarna, den värmen gör sig bättre när man är ledig ;-)

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **