Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 10 december 2011

Fredagen var en "tjock" dag..

Fredagen var inte alls som restwn av veckan. Jag kände mig allmänt tjock och uppblåst. Som att jag ätit julbord hela natten... (det hade jag inte!!)
Jag hade 3 hästar att rida.
Började med Timbuktu som jag red ihop med truppen i ridhuset för det var snöblandat otreligt regn ute. Han var pigg och jag var lite klen. En sån här dag är inte säte och magmuskler min styrka direkt.. Men han skötte sig iallafall!
Sen hade jag Umami och Urban kvar. Och eftersom jag inte är ridstark så tog jag hjälp med Umami. Själv red jag Urban och fuskade lite med att ta graman för att kunna hålla formen på honom lättare i övergångarna.
Urban skötte sig fin. Jag har ju inte ridit honom på ett tag nu eftersom han är ganska stötig. Så jag fick ändå bekräftat att mina medhjälpare på honom gjort som jag anvisat om. Det är att jobba med hans vänster bak som gärna faller ut. Men det gick över förväntan och han tog mina hjälper väl.
I höger galopp fick vi några inslag av korsgalopp men han är väldigt duktig på att själv rätta galoppen. I vänster galopp var han jättefin, inga missar!

Ulster, Urifax och Turbin gick med på hopplektion på eftermiddagen med olika ryttare och har gjort bra ifrån sig.

4 kommentarer:

  1. Hej,läser din blogg ofta och tycker den är bra:)man blir inspirerad av dina inlägg. Min häst är också svag i vänster bak,tips på vad jag kan träna på för att bygga upp v.bak,då han gärna skjuter in rumpan?! kör mkt framdelen in och öppna-tänk redan=)

    SvaraRadera
  2. Tack, vad roligt att höra!
    Vänstersvag häst; rid som du gör vänster öppna, höger sluta i båda varv. Många galoppfattningar ur skritt med tagen bakdel t höger eller öppna t vänster. Skänkelvikningar undan vänster, gärna några steg åt sidan några fram, sidan, fram. Det kan vara svårt m bakdelsvänd till höger men t vänster är nyttigt. Spara svårt arbete tills styrkan är bättre så blir det lättare för båda. Dessutom är övningar som studs och klättring allmänt stärkande och alltid nyttigt!
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  3. En dum fråga från en ungkarl utan barn- men är du aldrig rädd att bli avkastad och att det ska bli komplikationer med den lilla du bär på??

    SvaraRadera
  4. Det är ingen dum fråga alls.
    Nej rädd är jag inte. Bebisen ligger väl skyddad i magen. Och så länge jag tycker mig ha min vanliga balans ver jag att jag sitter kvar i rätt många fall.
    De senaste 2 åren har jag 1 avsittning och det var när hästen drog när jag skulle sitta upp.. Även då fanns det en bebis men det gick bra.
    Jag rider ganska normalt nu men har dragit ner på hoppningen och gör inga onödiga riskmoment.
    Jag tror nog att man så småning om inte har så mycket kvar i sadeln att göra, så det lär nog bli en tid avsuttet så småning om. Men jag hoppas ju kunna rida så länge jag mår bra och det känns bra!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **