Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 13 december 2011

Redan tisdag

Tisdagen i ända och det rullar på som vanligt. Eller ja, som vanligt är det kanske inte..
Ledsen att min inlägg tenderar att bli sämre ikapp med min minskade ridning och uteblivna koncentrerade träning. Längtar redan tillbaka!
Måndagen började med löshoppning av de vanliga 5 hästarna.
Hoppövningen var den vanliga löshoppningsövningen.
Alla 5 hoppade väl. Urifax blev klar först på 1.35. Han hoppade lite rakt upp och ner och räckte därför inte över hindret ordentligt om inte jag drev mer men då fick han istället lite trångt och hann inte upp i tid och slog i frambommen. Men inställningen var bra, det är lite styrka som saknas bara.
Umami hoppade ganska fort men han var duktig. Fin över och fick hoppa 1.40. Han är väldigt duktig på att vika in benen för att vara rädd om sig.
Turbin fick också hoppa 1.40. Han var väldigt duktig alla gånger, han och Umami var bäst. En av de sista gångerna så visade Turbin riktigt fin
spänst och var flott och stark i språnget, roligt!!
Ulster var snabb och lite besvärlig i själva släpp-momentet där jag fick stå före för att hindra att han stack utan lov. Han var dock felfri på hinder men jag saknar genuin hoppvilja och teknik. Han skyndar över och klarar det men jag vill att han jobbar med hindrena och inte bara rusar.
Störst fick hoppa högst. Urban som leker på 1.40 fick debutera på 1.50. Han kom först in och förvånat stannade han vid oxern och tyckte det verkade jobbigt. Nytt försök med min drivning gav med lätthet ett väl tilltaget språng och därmed ar jag väldigt nöjd!
Timbuktu skulle i vanlig ordning ridas istället för att löshoppa. Han fick skritta fram och jogga lite men jag tyckte inte han gick rent så det blev inte mycket mer än att skritta igen och gå tillbaka.
Idag sprang vi med honom och känslan jag hade igår stämde med dagens rörelser med. Han är halt och ska vila och kollas igen på fredag. Ingen puls i hovarna, och ingen nämnvärd värme, så förhoppningsvis är det nåt nytt som spökar, inte nödvändigtvis hovbroskförbeningen.
Hoppas att han snabbt blir bra igen!!
Idag tisdag så red jag bara Urifax.
Han var fin i handen och bra i viljan. Han fick gå ett pass i tältet där det stog en hoppbana på ca 80cm. Såklart kunde jag inte låta bli utan att i min dressyrsadel hoppa de flesta hindrena. Och det kan ha varit mina sista språng för en tid. Bältet i ridbyxorna tog i framvalvets kant... Inte så det stör mig men sadeln blev ju nästan rispad. Galet att man inte får plats längre.. Oavsett mig aå var Urifax otroligt bussig och okomplicerad. Bara att styra på och hålla om. Rakt på och jämna språng!!
De andra hästarna har jag fått hjälp med. Både Turbin och Ulster hoppades. Dom fick bara hoppa lite lätt med tanke på löshoppningen igår. Dessutom ska dom vara med på vår julprishoppning (interntävling) på fredag och hoppa bana på 80-90cm. Normalt får dom max 2 hopp-pass per vecka men det fick bli såhär nu. Det är ju små lätta hinder iallafall!
Der märks att julen kommer. Mycket saker på schemat med diverse genomgångar, tävling och allmänt pyssel.
Jag har idag suttit med planeringen för unghästarnas ridning perioden 21dec-8jan. Pussla så att alla har en ryttare varje dag och att det inte krånglar med nåt när jag är ledig.
Sen har jag med lite hjälp provat kandarstänger på alla stallets hästar. Vi ska köpa lite nya stänger så jag har inventerat vilken storlek hästarna har på kandaren och om det stämde när jag provade ut dom. Det finns lite justeringar att göra. Och nu finns det är lista på 75 hästar och vilken storlek dom har på munnen, övningskandaret och högvaktskandaret.
Tiden går så otroligt fort.
Onsdag imorn och det är bara en vecka kvar att jobba!!
Och just nu insåg jag att träns och ridhjälm hänger kvar vid Urifax, skäms på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **