Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 1 augusti 2011

Nu är det inte kul!

Problem med Sir Price..
I fredags när jag visade honom för veterinären var han halt men han var ju ändå ganska lite halt. Så idag när jag ska trava lite försiktigt på honom är han så halt att han knappt klarar att trava. Vet inte varför! Jag visade honom för hovslagaren och kunde knappt se vart hältan sitter för han avlastar så mycket men förmodligen är det höger fram för han vill helst inte belasta den hoven. Så himla synd!!
Imorgon ska vi prova att sko honom med kilklackar på skorna och se om det hjälper, för han vill liksom stå på tå.
Stackars Sir Price. Han har ingen värme eller svullnad eller särskild puls, så vad gör man! Kyler med kyllera, skadar iallafall inte..
De andra hästarna då:
Jag red Urifax först. Han var jättefin, lite stel i början för ett litet sår på ett framknä efter helgen. Men sedan var han mjuk och eftergiven.
Timbuktu, ville först tränga utåt på volten och ibland inåt och jag hade inte så fin känsla. Men en skrittpaus senare så var det över och han följde mina planerade vägar fint!
Urban fick ett omslag i galoppen idag, tyvärr. Men sedan vart det ändå klart bättre efter hand. Han mjuknade mer och mer och med avspändheten kommer eftergift och då fungerar galoppen så mycket bättre. Mjuk och fin!
Umami var spänd och lite trock i början. Klämde lite från kortsidan vid valvet och var då inte eftergiven alls i innersidan. Men efterhand slappnade han av och då är han mycket okomplicerad och mjuk!
Turbin fick Erik rida. Jag har berättat för Erik om hästen och berömt Turbin för hans inställning och jämnhet, han är så trevlig. Och samma saker jag sagt kom tillbaka i Eriks glada beröm under tiden han red. Så där var allt bara positivt!
Ulster ska den tänkta ryttaren till honom rida ikväll, en kollega som vill tävla dressyr när dom är redo. Vet inte hur det har gått. Han kommer för övrigt rida honom veckan ut bortsett från fredag.

4 kommentarer:

  1. Usch vad trist! Om han vill stå på tå, så låter det ju som om det är hovbroskförbeningarna som ger honom problem... Det är ju för himla tråkigt!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att han mår bättre med specialskor imorn, jag kan inte göra mycket mer heller. Tycker så synd om honom!

    SvaraRadera
  3. Ja, vi får hoppas att han mår bättre med dom. Vet att du lider med honom. Det är aldrig roligt när ens kompisar mår dåligt :(

    SvaraRadera
  4. Tungt. Du tycker synd om Sir Price och jag tycker synd om dej. Du får försöka hoppas på ett under. Styrkekram./Aina

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **