Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 15 november 2010

Måndag

Äntligen måndag!

Jag har slarvat med bloggen under helgen. Det är för att jag inte var där. På lördagen fick Sir Price vila. Och på lördagen red Lisa ut honom åt mig. Jag lät honom vila för att han var lite loj i fredags. Om han behövde vila sig lite. Även när Lisa red så var han inte sig själv riktigt.

Men idag red jag honom. Han fick ca 45 minuters ridning varav 25 var i ridtältet. Jag ville att han skulle ha det lite lugnt så jag kunde känna på honom lite. Han kändes som vanligt och jag red bara lätt lösgörande arbete i båda varven och i alla tre gångarter.

Fast jag började dagen med löshoppning.
Det var Sigmund, Tornado och Raoul som fick hoppa.
Det var lite omständigt då raoul behöver 7,4 och de andra går bekvänt på 7,10 mellan hindrena. Men dom fick samsas lite i början och sedan flyttade jag emellan hästarna.

Sigmund gjorde godkända språng och skötte sig väl men var kanske inte wow-bra. Jag skulle önksa lite mer lätthet och lite snärtigare reaktion, men han rev inte och han var duktig.
Tornado hoppade lite platt, han är extremt plan i sin hoppkurva och slog i ett par gånger men rev inte mer än nån gång. Men bara sista språnget hoppade han upp sig. Han gör det lite för lätt för sig bara.
Raoul hoppade över förväntan. Han är lite orutinerad och ovan vid detta men var det av de tre hästarna som hoppade upp sig bäst. Och han hade bra lätthet, så jag är väldigt nöjd med honom!

Efter detta så var det dags för Tom Morris, och då hade jag sällskap av två praktikanter som fick rida på Oscar II och Storm. Min plan var egentligen att jag skulle sitta lite på alla. Men tjejerna red så duktigt så jag behövde inte alls sitta upp. Båda hästarna arbeta ändamålsenligt och allt gick kalas. Jätteroligt!!

2 kommentarer:

  1. Ett tips när hästarna behöver olika längd mellan hindren är att ha två olika par hinderstöd, och sen bara flytta bommen fram och tilbaka mellan dem. Liite lättare än att flytta hela hindret.

    SvaraRadera
  2. Det har du helt rätt i. Har faktiskt aldrig tänkt på det.
    Dock så får Raoul vanligtvis inte vara med. Det var i grunder för att vi hade "för många" hästar att löshoppa, men nu är det ändå bara 3 andra så han kanske får löshoppa mer. Då ska jag prova din metod!! Tack!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **