Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 23 januari 2012

Kurs mm

Ja! Då var det dags för ett nytt inlägg.
Först en uppdatering om unghästarna.
I fredags blev Urban halt. Sannolikt en hovböld. Så han har under helgen haft hoven utan sko inpackad i bandage med jodopax för att mjuka upp hoven för att släppa ut bölden. Han har därför bara blivit ledd i stallgången under helgen.
Dock så är han fortfarande halt och ingen böld i sikte, så han får nu skon på igen och ska få gå ut i skrittmaskinen lite för att ändå röra sig lite mer.
Timbuktu kollades av veterinär i fredags igen eftersom jag tycker att ojämnheten kommit tillbaka igen. Veterinären konstaterade samma som jag, en knapp kvarts grads hälta på höger fram. Det innebär dessutom att han är halt på ett nytt ben, sannolikt hovbrosket som spökar. Men det var för lite hälta att bedöva och därför ska han ridas en vecka till för att få en ny bedömning.
Jag är nu på Strömsholm för del 4 av c-tränarkursen. Jätteroligt, speciellt eftersom det inte bara är skolbänken nu. Idag har jag haft lektion 30min för en hippolog under Eva-Karins överinseende. Det gick jättebra och jag fick en lite matt häst att komma igång riktigt bra och ryttaren fick samla ihop sina armar och bli mer precis i sin ridning. Kul!!
Sen har jag gjort ett litet prov för att kunna kolla av vår kunskap. Och vi har analyserat ett ekipage och studerat lite detaljer i dagsformen.
Lärorikt att se andra hålla lektioner. Oj vad olika vi är!!!
På bilden är gamle K1 hästen Mosaik som även var den som vi sist fick se tömkörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **