Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 11 januari 2012

Veckan går!

Det verkar vara högsta hastighet på dagarna denna veckan. Full fart och tiden bara skenar. Skönt på ett sätt.
Skäms på mig som bloggar alldeles för glest!!
Har nu laddat upp filmer från löshoppningen i måndags. Alla utom Timbuktu fick hoppa. Det blev ett ganska lätt pass för dom med sluthöjd på ca 1.20. Jag ville att dom skulle tycka att det var lätt och trevligt. Det gick bra. Turbins film ger kanske inte helt rättvisa för de andra sprången var bättre och han hade mer flyt in. Urban hade lätt för sig som vanligt. Urifax var hos hovslagaren tidigt och hade inga skor men fick hoppa ändå. Kanske hade det med resultatet att göra då han ofta slog i lite i bommen. Inställningen var helt ok!
Ulster och Umami verkade tävla om bästa tiden. Jag tippar Ulster som segrare..
På tisdagen kollades Timbuktu av veterinären. Han var ohalt och ska sättas igång.
Även Sir Price kollades och konstaterades halt.. Han bedövades på VF och då blev han halt på HF, dåligt. Vad som händer med honom nu vet jag inte. Det kan komma långvila på tal men jag väntar på besked.
Idag reds Timbuktu, pigg men duktig och hade inga hyss för sig trots en vila. Duktig han är!!
Jag har ridit Urifax två dagar nu och han är tacksam att rida, väldigt lätt för hjälperna! Han är lite längre och lägre i formen efter vintervilan men jag har en bra känsla i handen, så det är bara att jobba vidare med att höja och korta formen successivt.
Igår red jag även Ulster, han var duktig. Blev mycket rakriktning för att få honom lägga mer vikt över HB. Det gick bra och han är himla kul att rida!
Idag red jag lite lektion för Traudi. Det var väl egentligen inte meningen men jag var ändå fri att rida just då och hade inget bättre för mig än att ge det en chans. Omdömet var att jo; tyngdpunkten är förändrad...
Men Umami som jag red skötte sig fint. Red mina vanliga rakriktande lösgörande övningar. Mycket böjda och raka spår omväxlande och hitta en jämn takt med jämnt stöd på båda tyglar. Faktiskt fick jag beröm över hur det gick. Jag är nöjd med hästen men inte med mig själv fast ändå är jag ju medveten om att det inte är mycket att göra åt just nu.
Urifax fick lite miljöträning idag när vi red bakom traktorn när den harvade. Han var duktig!
Och idag hade jag en lektion för befäl, det gick bra. Det är så roligt att se resultatet av de instruktioner jag ger som omsätts till bättre ridning!!

http://www.youtube.com/watch?v=W3cwltm9D2U Umami
http://www.youtube.com/watch?v=Ay00Dq9XaMw Urifax
http://www.youtube.com/watch?v=-BO3R-hgs64 Urban
http://www.youtube.com/watch?v=64rt7Y8in9c Turbin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **