Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

fredag 22 januari 2010

Hoppning idag!

Idag hade vi hopplektion för Fredrik Wahlert. Det var riktigt roligt. Bäst måsta jag nästan säga att framridningen var. Vi fick rida på en jättestor åttvolt över hela ridtältet på 20*60 m. Hela vägen var det förvänd sluta hela vägen runt. Det gav mig lång tid att verkligen lyckas böja Ozzy runt innerskänkeln och känna att han flyttade sig snällt längs den linjen jag red på.
Så lättast var det i höger varv. I vänster ville han gärna bli rak, men med an god blandning av halvhalter på yttertygel, ytterskänkel och innerskänkel så blev han jättefin. För att lyckas bra fick jag se till att han inte gick på för fort, utan att jag fick honom att bära upp sig bra. Så halvhalter och tydligt säte är viktigt. För att slutan ska bli bra gäller det att hålla bringar i linje mot målet dit jag är på väg. Och sedan lätt ställd i inre sidan, mjuk och lätt innertygel så att han inte kan hänga där. Ytterskänkel får visa in bakdelen försiktigt. Men det är viktigt att takten och halvhalterna gått igenom för då är ytterskänkelns jobb enkelt!

Själva övningen över hinder var första lite framhoppning över enstaka små hinder och sedan 2 studsar. Inget speciellt, mest för att få hoppa fram lite. På långsidan stog en serie med studs, studs, 1 galoppsrång till oxer, ett galoppsprång till studs, studs.
Det som gjorde det "svårt" men också nyttigt var att övningen var symmetrisk och när man landat efter oxern fick hästen inte rinna iväg får då blev studesn väldigt väldigt trång.
Så det gällde att ligga i lugn rytm in och känna att hästen var rak och mjuk och sedan räta upp sig och låta hästen sköta resten.

Allt gick bra och jag fick ett par riktigt fina rundor där han verkligen fick ta i och se upp för att göra övningen på bästa sätt.. Väldigt lyckad framridning, den ska jag jobba mer på!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **