Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

fredag 15 januari 2010

Veckans övning, lite försenat..

Den övning jag jobbat mest på i veckan är övergångar mellan skritt och trav!!
Så den vägen jag föredrar att rida är att man rider kortsidan med lite avrundade hör i trav och vänder in på diagonalen och rätar ut och sedan saktar man av till skritt- ökad skritt och sedan när den är bra så börjar man trava igen och gör om samma sak på nästa diagonal. När detta går lätt kan man göra två eller tre skrittomgångar på diagonalen med trav imellan.
Det som är viktigt är framförallt att ha hästen i bjudning och bara vara stilla i handen. Man får inte dra hästen ner i skritt, utan bara mjukt sitta ner och ta en halvhalt och lugnt invänta övergången, låt övningen ta sin tid, man kan utan tvekan lägga 15 min på att få hästen avspänd och villig in i skritten. Viktigt att man låter hästen gå på rätt så långt tygel i skritt så att den inte backar in nosen och släpper bettet. Så sakta av, driv och mjukna!
Jag gillar övningen skarpt. Har haft den på lektion med Svenska blåstjärnan med mycket gott resultat och även ridit den med samtliga av mina hästar, och dom blev riktigt fina, mjuka och uppmärksamma!

1 kommentar:

  1. Ja det är väl bara att börja träna då :) Tack för tipset. Massor av kramar till dig min duktiga duktiga vän. Är stolt över dig! :)

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **