Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 19 januari 2010

Träning för Traudi igår!

























Nu får jag rapportera ikapp efter gårdagens träning för Traudi Björling. Det gick så himla bra! Ozzy var lydig och duktig. Jag var lydig med.. Sedan tidigare hade jag fått i läxa att träna på överstrykningar och nu har jag anammat uppgiften och rider konsekvent med en tygel i taget som glappar medvetet. Han har förbättrats i formen och går mer lydigt kvar utan att kräva mitt stöd, det känns stor skillnad. Innan jag blev tydlig med detta så tyckte jag att han gick med fint stöd på bettet, men nu när jag tränar på överstrykning så inser jag tydligt att han måste bära sig själv framtill och det blir ett riktigt bra resultat av träningen!
Så i den fina och lätta formen fick vi sedan göra öppna och sluta längs långsidan och han gick så himla bra! Allt jag gjorde resulterade i fina skolor. Harmoni!!
Jag hade inte tränat sluta på diagonallinjen så när vi gjorde där var resultatet inte lika övertygande men ändå ok. I galoppen fick jag känna att han verkligen trampa till bak och sätter sig med tyngdpunkten förskjuten bakåt och i stor uppförsbacken kan galoppera med runda språng. Bitvis är han fantastisk i galoppen. Sen fick jag göra lite övergångar galopp-skritt. Där blir svårigheten att han inte riktigt vet hur han ska göra. Så det blir lätt lite spänt och nåt extra travsteg. Men genom att fortsätta öva på volt och bibehålla böjningen så kan jag få honom mer avspänd och får ett bättre resultat.

Så sammanfattningsvis är jag helnöjd. Han gick riktigt bra och jag känner att en tävlingsform börjar komma. För att jobba vidare blir det en hel del övergångar, halter och förvänd galopp behövs övas mera!

Bilden är från i somras när jag gjorde lite fina kort.. uppförsbacke!? Ja, hyfsat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **