Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 18 mars 2010

Formtopp!

Red Ozzy i ridhuset tidigare idag. Han var grym!!!

Jag red faktiskt inte veckans övning med honom. Istället blev det övergångar.
När jag kom in i ridhuset så skrittade jag säkert 20 min och gjorde bakdelsvändningar och vanliga vändningar åt båda hållen och bara skritta i en riktigt energisk ökad skritt. Allt funka fint!
Sedan när jag skulle gå över till trav blev han både ivrig och lite lite stark. Normalt sett gör han ju bra övergångar, men nu gav jag mig på att göra perfekta övergångar. Nu var det inte bra nog om han ville höja nacken 1 cm eller trycka på självmant i traven. Så säkert 20 min red jag skritt- trav övergångar på både raka och böjda spår med all fokus på lösgjordhet. När jag la till skänkeln och bad om trav skulle formen och känslan vara exakt den samma med mycket precision och han skulle direkt trava i en balanserad jämn samlad trav med bjudning. Allt gav resultat. Han blev superfin!
Avslutade med att bara rida lite galopp i båda varven och behålla den mjuka känslan samtidigt som jag red längs fyrkantsspåret och på varje långsidan blev de 3st 8meters volter med samma samlade bäriga galopp.
Han är ju underbar!

imorgon blir det lite hoppning och på lördag vet jag inte riktigt vad jag gör, antingen lätt lösgörande arbete eller annars en lugn uteritt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **