Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 15 mars 2010

Traudi lektioner

Jag red två lektioner för Traudi. Jag red först Patron, en snygg och reslig häst e. Warsteiner-Ganesco. Han var ganska så stel i början men mjuknade bra efterhand och på slutet hade jag riktigt fin känsla i alla gångarter. Arbetet gick enbart ut på att göra halvhalter och kunna växla varv och böjning med bibehållen eftergift.

Ozzy red jag nu på em. Han var himla mjuk och trevlig från start. Jag hade önskemål att rida växlingar mellan ökad skritt och mellanskritt och det är fokus på att egentligen bara höja formen och bibehålla en stor skritt. Blev bra.
Sedan red jag skänkelvikningar, för jag tycker dom känns bra men går att förbättra. Egentligen ska jag bara tänka på att han är kvar i lite samling och energi. Viktigt att han inte faller utåt, utan att jag har kvar ytterhjälperna och samtidigt rida halvhalter igenom hela linjen.
Bakdelsvändningar var ett annat behov. Det blev stor skillnad. Jag har ju ridit lite bakdelsvändningar själv på honom och det är ok, men jag har inte hittat den där bästa känlsan. Men nu lyckades jag få honom riktigt fin för hjälperna. Knepet är att känna att jag inte hå ihop honom på yttertyglen utan istället mjukt rida honom inramad för ytterskänkeln utan att han går sidvärts.
Men jag är mest nöjd med denna övningen för det blev verkligen stor skillnad. Och jag kände att vikten av hur jag rider är ju avgörande.. Så vikten i rörelseriktningen och verkligen rida med i varje steg. Härlig känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **