Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 29 mars 2010

Traudi träning

Då var det dags att trimma Ozzy på lektion igen.
Jag red nere i tältet och värmde upp själv, han kändes väldigt stadig och bra. Sen fick jag frågan vad jag ville öva på idag och då tyckte jag det var dags att titta på bytena. Så jag fick rida några själv och till vänster blev dom bra men fick lite efter bak till höger. Så då fick jag jobba med rakriktningen på serpentiner med snabba enkla byten över medellinjen för att han direkt ska svara på galoppskänkel oc det blev bättre. Sen fick jag rida igenom kortsidan och direkt vid första bokstaven vända över banan med bibehållen samling och göra ett galoppombyte över medellinjen och sedan svänga höger vid väggen. Det blev riktigt bra byten, rakt samlat och jämnt. Så med det i bagaget var det bara att berömma och avsluta. Bättre än så kan vi inte! Så jag är jättenöjd med
hästen och jag fick bra tips på hur jag ska jobba med honom för att få honom rak och aktiverad bak.
Kul att han är så duktig!! Å bättre ska det bli!!

2 kommentarer:

  1. hejsan.
    jag har precis fått hem en 3årig vallack. jag har haft två ponnyer förut. en som var svårriden. men den här ponnyn är inte utbildad & bara lite inriden. jag behöver verkligen hjälp steg för steg om hur jag ska göra. han är ganska skygg & just nu försöker jag bara få honom att lita på mig. & lär honom bli hämtad från hagen för tidigare stod han ju på stuteri. hagens stuteri, där han har fått gå in själv från hagen med hans flock. jag rider ju lite på honom, skrittar lite & rider i backar för att få upp hans kondition. prövade att göra en galoppskänkel men han kan inte galoppera. han har inte lärt sig det än. skulle vara väldigt tacksam för svar. om vad jag ska börja med & hur jag ska göra för att han ska bli en riktigt bra hopponny. & så han får en bra utbildning. kram :)

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!'Det är ju alltid svårt att säga någonting om en ponny man inte sett. Jag förutsätter att du har kunniga människor runt omkring som kan hjälpa dig. Det kräver erfarenhet att utbilda en ung häst, så se till att verkligen ta hjälp av folk som kan!
    Jag skulle säga att du behöver en del träning bara på att gå med hästen i grimskaft och göra halt och sedan gå igen, och vända höger och vänster och trava. Bara för att få grundlydnad.
    När det gäller ridningen så kan du ju gärna klättra lite försiktigt och rida mycket övergångar och halter så att han lär sig att stå stilla. När det kommer till galoppen kan du ju dels träna hon genom att longera, det är utmärkt sätt för att befästa röstkomnando som du även kan använda när du ska rida. Och om du har hjälp så är löshoppning ett bra sätt att stärka hästen utan att behöva ha ryttare på ryggen. Hoppas att detta var lite till hjälp. //M

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **