Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 27 mars 2010

Hopplektion igår

Ozzy fick hoppa igår.
Lektionen hölls av Fredrik Wahlert som jag tycker är väldigt bra!! Det kan ju vara lite svårt annars som dressyrryttare att rida hopplektion om inte man går lite på samma linje. Men Fredrik är väldigt duktig på att sätta ihop lektioner med en röd tråd genom hela uppvärmningen och även genom hoppningen. Och han kan alltid motivera sitt val av övning eller varför han gör som han gör!

Igår låg fokus på grundridningen och lydnad. Så uppvärmningen var att rida på fyrkantig volt och rida bakdelsvändningar i alla gångarter.  Det passade mig bra, Ozzy är rätt så van att jobba på det sättet och jag kunde rätt så lätt vända in framdelen på nya linjen. Det jag kan förbättra är dock att han bibehåller energin lite mera och blir mer kraftfull.

Därefter fick vi hoppa ett lite plank på volt och bara känna att man kan vända in framdelen och rida bra igenom svängen med ganska korta steg in och utan att hästen ökar i landningen.
Sedan byggdes det på och vi hoppade hinder tidigt på långsidan och över medellinjen och på slutet av nästa långsidan, så det blev som ett S. Det vi skulle göra var bara att bibehålla samma rytm och balans hela vägen samt att kunna rida på ett förutbestäm antal galoppsprång.

Jag var jättenöjd. Vi fick verkligen rida före -över och efter hinder, nogrannt och på ett lösgjort sätt. Mycket bra träning!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **