Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 15 december 2010

Lokaltidningen

Hemma i Halland har dom nu uppmärksammat att jag och Sofia -båda från Varberg fått beridarexamen.
Så ett reportage om oss finns i Hallands Nyheter http://hn.se/livetsgang/1.1058690-ett-bevis-pa-de-ratta-hastkunskaperna
Det var trevligt, dock står det att jag är godkänd i både inriktning hopp och dressyr, men i själva verket är det dressyrinriktning bara. Dock testades man ju på hoppningen med men det igår normalt och var inte en inriktning.
Kul att min familj inte visste så dom blev glada när dom läste tidningen imorse :)

5 kommentarer:

  1. Snopen - förvånad - och mycket stolt. Det var reaktionen när jag läste tidningen i morse.
    Kram
    Kicki

    SvaraRadera
  2. Hästälskaren Anders Gernhardt, var även han Remontryttare och även Beridare har jag för mig.. Dock på Livregementets husare och givetvis på Strömsholm.. Gör man idag skillnad på Remontryttare och Beridare. Jag har för mig att då, på den gamla onda tiden, så var det mest bara en löneskillnad, och ett tack för lång tjänst och många avkastningar.

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte svara med säkerhet.
    Men remontryttare = unghästryttare. Så man kan nog likställa det med dagens Unghästutbildare.
    Så skillnaden på Unghästutbildare och Beridare är att båda ska kunna utbilda unghästar medan Beridaren dessutom ska kunna vidareutbilda hästarna.
    Tack för din kommentar!!

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt svar, nu har jag bara den historiska aspekten att lista ut- Strömsholm nästa alltså.

    Anders Gernhardt gjorde ju en rejäl tavla där på mässen en gång, när Prins Eugen var på besök, och ville se sina tavlor, som hängde respektlöst bredvid toadörren, men det är en annan historia och den berättar han själv om i sitt sommarpratarprogram i P 1 (Sveriges radios arkiv), så det är ingen mening att jag drar upp här. Tack återigen för ditt svar!!

    SvaraRadera
  5. Åh vilket bra tips, det programmet måste jag leta upp och höra på. Tack!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **