Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 20 oktober 2011

Dresserat alla idag

Efter en måndag med löshoppning och två dagar på kurs tyckte jag att dressyr passade väl.
Umami får dagens guldstjärna. I uppvärmningen kämpade jag en hel del med att han skulle spåra nästan så mycket att det gick över i tagen bakdel. Dessutom skulle han böja sig fint i innersidan och inte krypa upp i nacken som han gärna gör.
Jag red honom på en stadig innertygel med yttertygel som reglerade och fick arbeta för att stötta yttersidan och sänka nacken. Efter 20 minuter kanske så trillade polletten ner. Då var han riktigt rund i formen, spårade utmärkt och var fantastiskt fin i trav och galopp och övergångarna var föredömliga, så härlig känsla!!
Ulster gick jättebra innan jag hittade en svag punkt, han tycker det är jättebesvärligt att trava i vänster sluta. Att flytta undan för höger går ganska bra ända tills jag samtidigt kräver ställning. Så bitvis lyckades jag och därimellan var han frustrerad på min tjatiga högerskänkel och försökte hitta andra utvägar. Men förutom denna svårighet hittade han väldigt fin bärighet och takt!
Timbuktu fick gå ett ganska normalt pass trots att han är lite ojämn ännu. Veterinären väntas troligen bedöva imorn och sätta in behandling. Enligt mig så är han ungefär lika halt som förra veckan. Och det märks på asfalt men knappt på mjukt underlag.
Urifax var duktig. Mycket påminnelser om skänkeln. Han gör sig lite långsam ibland men jag fick igång honom, det är inte okej att försvara sig med galopp när jag ber om kvickare trav. Men så småning om så Turbin och Urban lånade jag ut. Båda var jättefina och såg avspända ut.
Imorgon fredag är jag ledig och hästarna skall få ett konditionspass av de civila ryttarna som hjälper mig på helgerna.

2 kommentarer:

  1. Hur går det med Sir Price?
    / Munkagårds praktikenten Elin ( Lina ) ;)

    SvaraRadera
  2. Sir Price går som trupphäst. Jag har skrivit lite om det i tidigare inlägg om du söker på honom. Hans hälta som kom plötsligt i somras visade sig synas på röntgen och han ska därför ridas bara försiktigt nu och kommer inte att vara en tävlingshäst längre. Så himla tråkigt med en så fin häst!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **