Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 25 oktober 2011

Ulster och Sabeln





Det blev en sabelträning idag. Och det gick väl egentligen som förväntat...
Läs nu noga, för filmerna kanske går att bedöma lite för snabbt utan att man förstår vad som egentligen hände under tiden i ridhuset...

Jag hade planen att longera Ulster med sabel. Eftersom senast han hade sabel bockade han för att han var så skrämd så ville jag inte riskera att det skulle hända mig något..
Jag sadlade med manskapssadeln, den har fäste för att hänga på en sabel. Jag hade vanligt träns, inte inspänd. Och longerlina.

Jag ledde bort honom till ridhuset med sabeln i handen, ville sköta det där inne för att inte riskera att han blir rädd i boxen där det är så lite plats.

Väl i ridhuset så gjorde jag halt och tänkte direkt hänga på sabeln. Så jag "smällde" med sabeln och han verkade ganska lugn. Så jag hängde på den. Men för att undvika att medvetet skrämma honom så trädde jag inte igenom sabeln i söljan på schabraket, och skyndade mig försiktigt för att den skulle sitta fast om han blev rädd.
Så fort jag släppte sabeln så att han kände den mot magen så blev han orolig och drog iväg, jag hade inte en chans att hålla kvar i linan.

Sen var det galopp, som på filmen, runt runt runt..  Ganska direkt så studsade sabeln ut så att bara baljan var kvar, så den plockade jag upp och höll i. Jag stog i mitten och lät honom springa sig mottaglig och hade målet att hålla honom kvar i samma varv så att linan hängde på hans innersida för att han inte ska trassla in sig. När han efter kanske 10 minuter senare lugnade sig så travade han runt runt lika länge till. Inte orolig egentligen, men jag kunde inte få honom att sakta av eller komma till mig. Men jag lät det ta sin tid.

Så småning om så saktade han av, och då kopplade jag bort linan för att minimera skaderisken.
Sen lät jag honom skritta. Han gick som en lydig hund efter mig hur jag än gick runt i ridhuset.

Sen gjorde jag halt och klappade honom överallt. Men så fort jag klappade på bakdelen ville han gå undan för att ha huvudet vid mig istället. Så efter en stunds repetition så stog han still och jag kunde gå utmed hans sida och han stog still.

För mig är det faktiskt en fördel att jag var helt själv. Då vet han precis vem  han ska hålla koll på och kan ge mig full uppmärksamhet och inte behöva ge delad uppmärksamhet.

Sen lyfte jag och släppte ner sabeln några gånger. Han var duktig. Nästa steg var att jag ville kunna gå bakom honom utan att han gick iväg. Då måste han ha stort förtroende för mig för att släppa mig bakom istället för att vända runt för att se mig. Det blev bättre och bättre hela tiden!

Sen tog jag upp sabeln och tog med den runt till andra sidan, klappade honom, och gick tillbaka.
Han skötte sig riktigt bra. Han var inte alltid lika glad över att jag passerade bakom, men han stog ut med mig och stog still. Målet var ju att han skulle vara lugn. Han var ju inte avspänd, men han accepterade det jag gjorde.

Sen avslutade jag med att longera honom några varv och det gick bra.

Om ni tycker att det hela var konstigt så är det ok. Men jag är ändå nöjd över resultatet. Han sprang av sig, började tänka till, accepterade övningen och var nöjd när vi gick tillbaka,

Det får bli repetition på detta imorgon!

3 kommentarer:

  1. Var rädd om dig och den nya lilla häst-tjejen to be :)

    SvaraRadera
  2. En liten fråga:Hur står det till med fina Sir Price?

    SvaraRadera
  3. Sir Price går som trupphäst. Jag har skrivit lite om det i tidigare kommentarer. Hans hälta som kom plötsligt i somras visade sig synas på röntgen och han ska därför ridas bara försiktigt nu och kommer inte att vara en tävlingshäst längre. Så himla tråkigt med en så fin häst!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **