Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 24 oktober 2011

Ny stjärna?

Idag var det sedvanlig löshoppning på schemat.

Dagens övning bestod i att länga oxern successivt så att dom skulle få ta i och sträcka ut mer.

Svårast för detta hade Cosmopolitan, fast han låste sig mentalt och därför blev det svårt. Han borde klarat det lätt med sin fina spänst. Men han började bra. Sedan när hindret hade längts en bit som rev han grovt med båda bakbenen och fick med sig den bakre bommen. Senare hoppade han bättre men fick inte till det. Och gången därpå tvekade han och stannade upp före första hindret. Sen fick han komma säkert 4-5 gånger på ett litet hinder för att bli modigare och mer framåt igen.

Umami var duktig, dock rev han någon gång helt utan att det behövdes, han hoppade verkligen bra annars, inte alls så fort som senast.

Ulster hade hopplöst bråttom. med sin höga fart var ju oxern inga problem. Jag försökte mixtra med hans hjärna och stör honom lite med sockerbit på räcket, och sen flyttade jag markbommen mm men inget stoppade honom och hans fart.. Så jag får väl se hur jag gör nästa gång.

Urifax hade till en början lite mer gnista än annars. Han hoppade de flesta sprången ganska oklanderligt, men jag saknar som vanligt det där lilla extra. Han rev omotiverat på oxern för att han inte verkar bry sig om vilket. Riktigt synd, för han har lätt för sig, egentligen!

Stjärnan var Urban!!
Han hoppade helt fantastiskt! Oxern var 1.15 de sista rundorna och längden vågar jag inte ens uppskatta, men det var ganska rejält om man jämför med det man normal har på den höjden.
Men till skillnad från de andra så var detta rena mini-hindret för Urban. Han hoppade det som ingenting och man hade kunnat ha bra mycket större utan att det hade hindrat honom. Så himla kul.
Han börjar mer och mer hänga ihop i kroppen nu. Han har ju fortfarande sin korsgalopp men rättar oftare till det av sig själv. Han har verkligen stora språng i sig, frågan är om han blir en hopphäst även mellan hindrena på en tävlingsbana...


Senare var det lektion för Traudi. Jag hade tänkt rida Umami, men dålig planering ledde till att han gick i paddock just den tiden så jag tog Cosmopolitan istället.
Han var så duktig!! Jag red övergångar skritt-trav, trav-galopp. Han var fin i formen. Jag fick dock passa så att han verkligen söker sig fram, och det blir bättre!  Överlag fick jag passa lite på honom, för han var lite bekväm. Han är inte lat, men när jag som idag rider utan sporrar blir han lite nonchalant. Dock går det ganska lätt att säga till honom och då blir han genast mer uppmärksam.
Sen red jag lite skänkelvikningar. Jag hade en tendens att få baken före undan för vänster först, men sen var dom hur jämna och fina som helst i båda varven.
Sen avslutade vi med att leta efter hans längningar i traven. Traudis tips var att rida ökad galopp 2 långsidor, 1 varv runt, för att ladda upp honom lite extra. Han måste dock vara bra i formen. Och den ökade galoppen är superbra!!! Sedan bryter jag av till trav och håller honom lite taggad för att direkt öka på honom så att han lite kvar i energin har viljan och trycket att länga på mer än vanligt. Detta gjorde han bra, jag hittade några bitar där han fick lite mera svävmoment och häng i steget, men vi har mycket jobb kvar för att få poäng på dressyrbanan, men det finns där, det är jag helt övertygad om!!

Timbuktu har helt vila, han går bara i paddock på dagarna nu. På fredag visas han igen för veterinären. en kvarts grad hälta har han. Hoppas han blir bra snart!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **