Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 16 november 2011

Dressyr är kul!

Idag började jag med att hålla lektion för två lite mindre rutinerade kollegor. Det blev sits och balansträning. Mycket övning på lättridning i olika takt, tex sitta ner 2 steg och stå upp 3. Eller stå 2 och sitta 1 steg. Nyttigt för balansen!!
Sen så red jag Urifax på kasernbanan. Han var så himla fin!
Jag red skänkelvikningar och förvänd galopp. Formen har blivit så fin, nu bär han upp sig väl med flott sida och mjukt stöd på bettet.
Det svåraste idag var när han mötte Tom Morris och och blev möttesrädd. Ett par gånger så kastade han sig kraftigt åt sidan och var riktigt tramsig. Oftast var mötena på såpass håll att det räckte med att han spände till och sen var det bra.
Det jag har med mig var hur himla fin formen var!!
Timbuktu fick en eftermiddagstur. Han fick vara ute säkert 1.5 timma och har blivit sitt normalpigga jag igen. Han är framåt men på rätt nivå så man slipper hålla i hela tiden. Nu är han nöjd och glad. Härligt!
Sist ut var Ulster. Lektion 1 i att hänga av sig jackan från hästryggen ner till sargen i ridhuset. Han skötte sig men var väldigt spänd när jag släppte taget om jackan. Spänt ökade han takten därifrån och jag fick ta tillbaka bestämt. Radion var på och ironiskt nog gick låten med refrängen "Run to the hills-Run for your life". Det stämde ju väldigt bra med hur Ulster uppfattar det jag utsätter honom för..
Efter lite värmnig så red jag skänkelvikningar på hörnlinjen och han är lydig. Man måste passa formen så han bär upp sig och inte faller ner och blir kort.
Formen blev väldigt fin efter hand och han bar sig väldigt fint bakifrån!
Den stora övningen blev sluta. På långsidan i travsluta för att fatta galopp och i sluta vända på stor halvcirkel till andra långsidan och travsluta igen och sen ny fattning med sluta på halvcirkel. Han tyckte det var jobbigt och i galoppen vill han helst bryta av eller försvara sig med korsgalopp för att komma undan. Dock så kom han på att det inte var så svårt utan att han faktiskt kunde genomföra det jag begärde. Trött och duktig avslutade jag med att öva på att ta jackan från sargen och lägga tillbaka den många gånger. Rädd när man tar jackan på hans högra sida men stog still. Slutligen kunde jag sätta på mig jackan och klappa om honom och få gå tillbaka till stallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **