Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

fredag 18 november 2011

Ulster med sabeln övning nr 3.

Då vart det dags igen för Ulster att utsättas för det skrämmande momentet sabelträning.

Upplägget var som vanligt att jag leder honom till ridhuset för att fästa sabeln och sen longera honom. Skillnaden är att de andra två gångerna har han ju stuckit som ett skott så fort jag släppt sabeln vid hans sida. Denna gången kunde jag hålla kvar honom. Dock hade jag en medhjälpare och kunde på så sätt hålla honom lite bättre.
Så han var stressad men sprang på en liten volt runt mig och ville helst försvinna därifrån och lämna sabeln kvar. Dock så gick det ganska bra och jag kunde göra några halter och gå fram igen. Sen ville jag öka takten så att han småtravade brevid, och då kom det. Han stack iväg. Jag hade longerlinan bara trädd genom bettringen så han slapp trassla in sig. Efter knappt 1 varv ställde jag mig ivägen och direkt kom han tillbaka och blev fångad. Samma sak hände ytterligare 3 gånger, men jag fick fånga honom igen. Någonstans är jag den enda som kan hjälpa honom ur det jobbiga, likväl som att det är jag som utsätter honom...
Efter en halvtimma så kan jag longera i båda varven, jag har ganska mycket lydnads övningar, ser till att han håller avstånd till mig när han går brevid, vill inte ha honom i knät.. Och sen ska han stanna på "ptroo". Det gick bra, spänd var han en del men det gick ändå bra!

Urban tömkörde jag. Det är så himla roligt, för han är superduktig!! Fin i formen. Fin galopp i båda varven, nån miss men ändå jättefin!

Urifax var duktig idag med, inte riktigt som igår, men bra! Jag märker att han blir som bäst efter lite skänkelvikningar. Det ska jag ta med mig och fortsätta med. Förvända galoppen gick bra. Det som gör att det är svårt är ju att jag i hoppningen låter honom (uppmanar) byta galopp både själv och på min hjälp. Men nu får han inte det, men han tar det bra. det blir inte någon konflikt alls. Skönt!

1 kommentar:

  1. Hej! Det är så kul att läsa din blogg. Har du någon mejladress? Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Jag har mejladress:marie-louise.nydahl@telia.com. Tack på förhand! //Marie-Louise

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **