Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 14 september 2010

Beridarprov dag 2

Idag har vi haft terrängridning, löshoppning, häst vid hand, inridningsmodeller och foderutbildning.
Allt har gått bra idag med.
Jag har assisterat vid inridningsdelen, där fick jag och en till tjej förevisa hur man kan göra vid inridning när man är två personer. Hästen vi hade var 3 år och inriden men inte riden sedan i våras. Väldigt trevlig häst som anpassade sig väl.
Löshoppningen var bra. Vi testade 3 hästar och pratade om hur man skulle gå tillväga och hur man gör en lyckad löshoppning och upplägg för en ung häst.
Ridningen idag var ett prov. Vi fick varsin skolhäst och fick hoppa en bana med bank, stockar, en soffa och stockar i följd ner i vatten.
Jag fick en väldigt trevlig häst e. Tornesch som var 6 år. Hon var framåt och nyfiken men inte rädd. Dock blev hon lite paff då jag hoppade över en stock och direkt uppför en landning i en kort uppförsbacke till banken med nedhopp. Hon tvekade till men hoppade ut fint. Banan gick bra och allt flöt på fint.
Sista momentet var enskilt samtal med examinatorerna. Med förhöjd puls fick man gå in i ett rum med 5 duktiga hästkarlar för att då reda på om man var godkänd på första delen av kursen o h därmed ansågs lämplig att fullfölja mot Beridarexamen.
Jag fick bl.a omdömet att jag var tvungen att ha en god bredd på min ridning- det ansåg dom att jag hade!
De gav beröm för min ridning, att jag "kan plocka fram det bästa ur varje häst". (mycket värmande ord!!)
Och att jag skulle tänka på att slutprovet i hoppning är en bana på 1.20 så att jag tränar lite extra på det. Jag håller helt med, jag hoppar till vardags, men det är självklart skillnad på unghästhoppning och banhoppning på 1.20. Så jag ska se om jag kan låna hästar av mina kollegor och få in lite extra träning på detta.
Jag är jätteglad för fina omdömen och det är fantastiskt att få lära sig mer och diskutera med dessa otroligt skickliga yrkesmän och äkta hästkarlar så som Jan Jönsson, KG, Mats Mellberg, Hans Delling, Jan-Ove Olsson och Ulf Wilken.
Tack även Kristina Bergsten som är en mycket skicklig lärare för oss i foderlära!!
Om två veckor är det dags för nästa del. Två dagar fyllda med lära om foder och hästens sjukdomar mmm. Ser verkligen fram emot det!!

1 kommentar:

  1. Bra jobbat dessa dagar och stort lycka till framöver!! Kram Maria

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **