Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 6 september 2010

Ridningen idag

6 hästar är ridna.

Tornado fick jobba på veckans övning, gjorde bra ifrån sig. Faktiskt så busade han inte någonting alls.
Han var ganska framåt idag, vilket var bra. Och han flyttade sig villigt i sida och var stadig i förvända galoppen.

Sigmund och jag hade lite diskussioner. Honom red jag med spö, och det gillade han inte. Trots att jag knappt använde det blev han lite sur och ville dra upp huvudet och springa iväg. Men jag höll kvar och tog in honom på vol och då mjuknade han igen. Sen fick jag göra lite övergångar och hittade samma känsla som jag är van vid. Jag börjar nu ställa lite högra krav på honom. Han är 6 år och nu vill jag ha honom lite mer ihop och på bakbenen bitvis, så mycket han orkar.
Själva veckans övning var bra. Inga större problem med det. Lite mot hand i galoppfattningarna bara.

Sir Price fick ett dressyrpass. Idag slapp han göra sidvärtsrörelser. Istället blev det tempoväxlingar och lite tramp. Han skötte sig fint och börjar lära sig. Min signal till honom för att börja trampa är att jag håller spöet rakt ut från handen, så han ser det i ögonvrån och det är helt utan tvång från min sida. Och han har blivit jätteduktig på att "starta" och "stoppa" övningen. Jag kan lätt bara sakta av till en avspänd skritt, det tycker jag är så viktigt!
I galoppombytena så gjorde jag på långsidan byten i serier. Några i vart 4:e och några i vart 3:e språng. Det gör att han blir lite lagom på hugget! Han är alert men inte stressad. Så det blev ganska bra byten. Svajigt, ja, men rent! Det känns lovande!!

Storm fick ett lätt pass på Kasernbanan. Massor med övergångar mellan skritt och trav. Han var pigg men rätt så lydig.

Tom Morris var duktig. Lite lat bitvis men han var ändå fin. Jag satt ner lite mer på  honom idag och det gick bättre. I övningen försökte han göra sig lite långsam istället för att ta i, men jag tjatade lite på honom och då jobbade han på bra. I galoppen har jag ju övat lite galoppombyten, så även idag och han är väldigt alert!! Duktig. I övningen skötte han sig bra men var lite "beredd" när jag red på diagonallinjen. Men han var fin och det var nyttigt för honom!

Raoul var väldigt ambitiös. Jag har fortsatt att rida upp honom lite i formen för att han ska komma ihop lite mer. Han är lite osäker på hur han ska gå i form och letar lite efter rätt läge. Så det enda är att stötta honom noga så att han känner hur jag vill ha det. Skänkelvikningarna gör han utmärkt och förvända galoppen är fin. Han har väldigt bra samlad galopp!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **