Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 24 maj 2010

Ozzy gick lektion

Traudi var hos oss idag så jag red lektion på Ozzy.
Mina önskemål för idag var samlad skritt, samlad galopp och byten.
När det gäller samlad skritt är Traudi noga med att jag inte tränar på samlade skritten med risk för att de andra skritterna ska försämras. Istället kan jag bara reglera formen och höja och sänka nacken försiktigt. Jag är helt med på hennes tanke!
Samlade galoppen var egentligen inte så mycket att säga om, han har förbättrats klart och jobbar verkligen på fint. Sen kan sprången variera lite och något språng blir rundare och något kan kännas lite platt men ändå så finns det en fin grund i galoppen! viktigt är att jag är noga med att följa med med handen i rörelsen och vara lätt och följsam, så man inte försöker hålla ihop honom för mycket.
I bytena så är det galoppen före bytet som egentligen ställer till det. Ibland blir bytena mindre luftiga. Om jag innan bytet kan hålla en bra kvalité i galoppen med bra luft och eftergift och framförallt rakriktning så har jag alla förutsättningar. I bytena till vänster måste jag tänka uppförsbacke. I bytena till höger måste jag ha honom rakare, precis som jag skrev igår. Bogarna framför bakdelen. Här kom vi fram till det viktigaste. Jag måste träna på att rida honom i förvänd galopp mer avspänd och rak. Jag ska kunna ställa honom ut eller in, eller rida honom rak. Han får inte bli spänd och vilja byta. Och när han i vänster förvänd galopp kränger ut med baken är det bara att direkt styra bogarna ut framför bakdelen. Vilken skillnad det blev. Detta skall nu övas ordentligt.
Avslutade med lite skolor i trav. WOW vad fin han var!! Riktigt schwungfull och uppförsbacke. helt sanslöst fin. Jag var lyrisk, tänk att man ofta kan få känna så på en sån här fin häst!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **