Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 15 oktober 2014

Det börjar ta sig!

En härlig onsdag på jobbet.

Fenix blev först ut. Egentligen skulle jag hålla lektion men ibland blir det tyvärr som så att ingen kommer eftersom befälen inte alltid kan eller tar sig rid att rida.
Efter hur Fenix gick igår var jag väldigt försiktig med honom. Skrittade länge och joggade sen men redan från start var han avvaktande och ville egentligen inte trava. Helst ville han stå still men han är så lojal att han gör vad jag ber honom om. Så vi tog blodprov på honom och hoppas väl på att det är ok. Han äter med aptit och är pigg i blicken så det är ingen större fara med honom men trots allt är han inte sig själv alls under ryttare.

Sen red jag Astor ett lite lättare pass. Han fick gå ganska intensivt igår ändå. Han har blivit otroligt fin i handen nu. Framme till handen med bra stöd. Reglerbar och mjuk och jag red honom i svag öppna åt båda hållen och han är äntligen redo för mer! I galoppen märks det mest att han inte är helt stark. Han är ju lite smyglat och där orkar han inte bära upp sig i en kortare galopp. Men det kommer. I traven är han riktigt trevlig nu och takten blir bättre hela tiden nu!

Sen klämde jag in ett träningspass för mig själv. 5 km på löpbandet räcker mer än väl för att bli rejält svettig. Härligt efteråt trots att jag vacklade lite på om jag verkligen skulle orka träna. Men det är bara att ta sig i kragen. Känslan efteråt är skön!!

Efter lunch red jag Yggdrasil. Han har ju också blivit betydligt bättre med stödet i handen. Fin form och i trav gör han tempoväxlingar riktigt fint. I galopp är det helt ok men det behövs lite mer träning för att få mer ut av honom. Det finns där! Sen gjorde jag lite skänkelvikningar, det tycker han är lite jobbigt men det blir bättre!
Vid ett tillfälle snubblade han till och ena framskon rullade förbi. Han slår i sko lätt men att han skulle trampa av sig en sko sådär trodde jag inte.. Övergång at mellan skritt och trav är ett evigt tragglande på Ygge. Men det blir bättre sakta men säkert. Han blir lite lite ostadig när man tar minsta halvhalt. Men det blir mindre ostadigt nu mot förut vilket känns bra ändå.

Sist ut var B3. Egentligen var planen att rida ut med honom. Men jag vill ha sällskap, för han är så ny i vår miljö i storstan och det lyckades jag inte få tag i så det passade in i mitt schema så han fick gå i ridhuset istället.
Ett kort pass på 30 min med mycket skritt. gjorde tempoväxlingar i trav och han är verkligen ridbar. Lätt att korta och länga utan att det blir minsta taktförändring.
I galopp är han ännu rätt så stor och kan länga men inte korta direkt. Så det kommer bli en hel del jobb med galoppfattningar så småningom så han blir starkare och får mer bärig galopp.
Efter ridningen fick han introduceras i spolspiltan och han är som alltid väldigt snäll och lätt sig spolas av och tvätta ben och svans utan att bry sig nämnvärt.

V1 gick ut med en soldat för att konditionsträna och Axel leds på kaserngården. Hans knä är fortfarande svullet men det såg lite bättre ut idag faktiskt.

Idag passade jag på att ta igen den timman jag jobbade extra igår.
Skönt att komma hem till min familj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **