Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 20 oktober 2014

Trauditräning!

Måndag varannan vecka rider vi för Traudi.
Jag hade siktat in mig på att rida Yggdrasil på lektionen. Men 10 min innan första lektionen skulle hållas så var en av ryttarna som skulle rida inte ens i stallet så jag såg en lucka att fylla och gjorde kvickt iordning Yggdrasil. Dock hann jag inte mer än skritta fram så hade ryttaren kommit ikapp och jag red då ändå men inte på lektion.
Ygge var jättefin och mjuk. Han fick öva övergångar, tempoväxlingar och lite ryggning. Jag har inte övat ryggning förut och det märktes. Men vi gjorde det skapligt men det behövs mer träning. I övrigt var han fin och längningarna i traven finns där men behövs plockas fram mer av efter hand.

Sen dök det upp ytterligare en plats. Den kunde jag då ta på B3. Så nu har Traudi "godkänt" honom och hade mycket gott att säga vilket var jättekul!
Han fick gå i alla gångarter utan så mycket mer specifikt arbete. Några övergångar och små tempoväxlingar med väldigt låga krav. Det enda jag vill ha är just att få lätta pass som han upplever som enkla och trevliga. Han behöver komma upp i kondition och styrka innan det finns utrymme att krångla till det alls.

Sen var det dags för min ursprungliga lektionstid. Då var det V1 som fick gå. Han var inledningsvis loj och lite svårpåverkad. Efter hand så blev han mjukare i sidorna och fick lite mer bjudning. Det är lite svårt för även om han bitvis snabbar sig lite så är han inte särskilt reglerbar eftersom en tempoväxling neråt går alldeles för lätt medan det varje gång är trögare att växla upp både takt och tempo. Men i ett och samma tempo känns han helt ok. Så jag är nöjd om man ser till hästens nivå men i slutändan finns det så mycket mer att önska. Men en trevlig häst är det ju onekligen!

Fenix var sist ut idag. Ingen lektion på honom. Han var faktiskt lite piggare idag men bitvis gör han tydliga försök att få sakta av och han är mjuk i munnen men vill samtidigt inte gå på tygeln utan vill gå fritt i form eller verkligen dyka ner. Det känns inte som dumheter och jag har svårt att verkligen hitta skälet till varför han gör som han gör.. Svårt att sätta ord på det men han är en så lojal häst som inte försöker slingra sig från jobb. Det är nåt annat..

Bifogar två bilder. Det är på Fenix från jakten ifrån förrförra veckan. Jag gör en spänd min på första bilden men på den andra bilden ser man varför jag bet ihop, landningen var inte avsedd att vara i bäcken.. Men han hoppade glatt och galopperade vidare. Härliga häst!!
Det är den Fenix jag vill ha tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **