Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 16 oktober 2014

Vilket kvitto på ridningen!!

Jag var på jobbet 6.30 imorse. Kl 07.00 gick jag in i ridhuset med B3 och en tjej som provred honom för att få vara medryttare. Jag red lite själv först och sen red hon. Det gick jättebra vilket jag förväntade mig :)

Sen tog jag ut Yggdrasil och det var otroligt kul. Passet innehöll mängder med övergångar mellan skritt och trav. Och i galopp så red jag faktiskt två galoppombyten. Det första var helt perfekt och rent. Det andra var troligen rent men kändes som aningens långsam bak. Men det gör mig inget för han bytte duktigt på hjälpen och börjar förstå vad jag vill.
Men på slutet av passet så gjorde jag lite längningar i traven. Helt plötslig började han lära sig att länga. Han hittade äntligen sin mekanik för att länga och även få lite häng i steget!!! Lycka!! Förut har jag inte sett det minsta tendens till längning. Hellre brukar han bara pinna på som om det var precis det jag bad om. Men nu gjorde han 2-3 längningar av helt annan karaktär. Så otroligt kul!!

Sen red jag V1, han var lite loj i början. Det är inte lika mycket att han är långsam som är problemet nu utan att han är lite nonchalant mot hjälperna. En kick med skänkeln bryr han sig inte om. Tryck med sporrarna märker han iallafall av, och pet med spö märks inte direkt av. Så det är inte så lätt att lägga ribban rätt. Men efter en skrittpaus så verkade han fått samlat sina krafter och kom igång riktigt fint!
Gjorde lite byten med honom och han bytte fram men inte bak. Men han var lätt att rätta iallafall. Detta får vi träna mer på för han verkar ha ganska lätt för sig men det handlar mycket om att få honom att reagera bättre och snabbare men man får inte rida honom trött eller verka tjatig med sina övningar..

Fenix fick ett skritt och lite travpass. Han var om möjligt något piggare idag vilket var positivt. Men han är fortfarande inte i sin fina bra form. En svacka. Blodprov togs men jag har inte fått veta vad det visade ännu.

Efter ridningen var klar åkte jag och kollade på nya ridstövlar på Hästbiten på söder. Jag fick experthjälp av Christer som lätt plockade fram 3 par stövlar som satt som gjutet på mig.
De jag fastnade för är från Cavallo. Mjuka, sköna och snygga!!
Hoppas ekonomiavdelningen grejar så jag får dom nästa vecka, jag kan knappt vänta!

1 kommentar:

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **