Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 6 oktober 2014

Torsdag och fredag

Torsdag började med hästbesiktning. Alla stallet hästar visades för veterinären. Detta görs 2 ggr per år.
Det var inga överraskningar. Alla hästarna visades i fint skick.
Detta tog hela förmiddagen eftersom man ska rykta alla och den visa dom, vi har ca 20 soldater som assisterar och det går i en väldig fart. Vet inte säkert hur många hästar som visades, men det brukar ligga på ca 65-75.

Efter lunch skulle V1 och Axel få sin dos vattenträning. Det tog många försök innan han vågade gå igenom. Han kom i med framhovarna rätt så snabbt men mer än så ville han inte bada. Men jag var envisare än honom och så småningom gick han ner och trots viss tvekan varje gång så verkade han ändå gilla det och flera gånger hoppade han ner i galopp och fick full fart.
Axel var jätteduktig. Han gick ner på andra försöket och hade ingen oro för vattnet alls. Han gillade det!

http://www.youtube.com/watch?v=drQ0cXMrFRw
V1
på film. Skit på mobilens lins, därav dimmig film..

På fredagens förmiddag var jag först på privat ärende så jag var inte på plats i stallet förrän till 10 då jag tog ut Yggdrasil. Han fick hoppa båda vanliga och fasta hinder. Vi värmde upp och höjde efter hand. Han var väldigt flott!! hoppade upp till ca 1m och det var andra gången jag hoppar honom men han känns väldigt ridbar och fin!!
Efter det så hoppade jag lite olika stockar och en större kulvert som var 1.10 hög, stort språng över, för lite läskig var den allt. Härlig känsla hela tiden!!

Eftermiddagen ägnades till fullo åt jaktridning. Min goa Fenix var min jakthäst även idag. De fina bilderna nedan är tagna av Vera Johansson.
Fenix skötte sig strålande. Han hoppade fint med bra bjudning! Bjudning får dom såklart på köpet när man hoppar i såhär stor klunga så är det ju lätt att få bjudning och mer därtill. Men fortfarande är det inte givet att dom verkligen söker hinder. Men det gjorde Fenix! Soldaten som förra veckan red V1 fick idag låna Axel. Det gick utmärkt! Nu behöver jag en till soldat så både Axel och V1 kan gå.. Astor var med och hade samma ryttare som förra veckan, han skötte sig fint!!
Efter en tvätt och kyllera för Fenix och en rejäl vård av utrustningen så blev det helg. En väldigt udda vecka har gått, nu vill jag ha en vanlig vecka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **