Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 14 oktober 2014

Lång dag med fullt ös!

Fullt ös idag! 
5 hästar ridna. 30 min lunch och 2 korta kaffepauser. 9,5 timme på jobbet..

Det som försvårar min arbetsdag är dels vädret. För när väder eller underlag är allt för dåligt så vill jag rida i ridhuset. Det är stort men när det hålls lektion på båda halvor med ca 10 ryttare med blandad nivå är det svårt att rida med och samtidigt få gjort de övningar som jag helst vill göra för att utveckla min häst. Och 9.30-11.30 på förmiddagen och 13.00-15.00 är det ganska ofta fullt. Det är olika från dag till dag för ibland är det helt tomt och ibland är det proppfullt. Och jag vill ju gärna få lite social tid för att prata med kollegorna vilket ofta sker över en kaffe så jag vill därför helst inte rida på riktiga alla möjliga tider.. Annars är jag verkligen i min egen bubbla och susar in och ut med hästar..

När Oskar är inskolad på förskola kommer jag ändra mitt arbetsschema så jag jobbar 06.30-15.00 med en 30min lunch. Men då vill det ju till att man har flyt i upplägget..
06.30-07.00 förberedelser
07.00-08.00 häst 1
08.00-09.00 häst 2
09.00-09.30 fika + tid för mail etc
09.30-10.30 häst 3
10.30-11.30 häst 4
11.30-12.00 lunch
12.00-13.00 häst 5
13.00-14.00 häst 6
14.00-15.00 (reservtid) vård av utrustning. 

Såhär ser min grundplan ut då. 
Men det gäller att allt klaffar. På onsdagar har jag lektion 8-9. 
På tisdagar rider jag hopplektion 8-9. 
Sen är det möten ibland. 
Och om man ska visa häst för veterinären eller det blir krock med en hästs tid för paddock så spricker planen lätt. Sen vill man ju hinna träna sig själv på gymmet ibland med. 

Därför får jag ibland låna ut hästar för att hinna med min dag. För det är inte alltid så självklart att man hinner. 
Hade jag alltid haft en ledig ridhustid hade saken genast förenklats. Sen vill det till att man kan borsta av, klä på utrustning, rida och sköta av hästen på 1 timma för att sen direkt ta nästa på tur. 
Jag älskar mitt jobb, det är verkligen superkul! Men man måste verkligen vara flexibel med upplägg för att få ihop det bra. 

Idag började dagen med hopplektion Yggdrasil fick gå. Han skötte sig bra, han var lite busig på slutet och bockade lite. Vi hoppade ganska små hinder eftersom det var en grupp med varierad nivå. 

Sen fick Y2 gå ett pass på kasernbanan. Han var duktig, bjöd bra framåt. Jag gjorde många övergångar mellan trav och galopp och hans balans blev bättre efterhand. 

B3 fick ett riktigt lätt pass idag. Skritt, trav och galopp på kasernbanan. Han var cool även därute och kändes bra. Han är väldigt fin i handen! 

Sen blev det en snabblunch och ut med Astor. Han fick hoppa. Jag var själv i ridhuset och kunde passa på att gasa på ganska friskt så han tog tag i hindrena bättre. Han var egentligen lite seg men var lydig nog att växla upp som jag bad om! 

Snabbt hästbyte för att ta ut Fenix på hoppning. Han kändes helt ok i värmningen men var inte alls sig lik i hoppningen. Han blev efterhand mer och mer låg och tung i handen. galoppen blev lite fyrtaktig och han ville helst bara sakta av till skritt. Kände inte igen honom alls!! Så efter att ha hoppat 6-8 språng och han inte alls piggnade till så avbröt jag. Vet inte vad som inte stämde för jag kände ingen orenhet eller så. 
Då var ridningen avklarad rakade jag B3 lite i karlederna för han har lite gammal mugg som behövde skötas så det försvinner helt. Han stod som ett ljus! 
Därefter hjälpte jag till att hålla i en häst dom skulle bli helklippt. 

Axel var svullen över knät och runt såret idag. Han leds nu 10min åt gången 4ggr per dag. Han är stel första 10 dtegen men mjukar upp sig när han kommer igång. 

Det var den dagen. Fullt ös!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **