Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 25 oktober 2010

Beridarprov!!

Nu har det varit skarpt läge hela dagen och jag är inte ens halvvägs igenom.
Dagen började med ridprov i dressyr för alla unghästutbildare, jag fick vara publik, roligt att se alla olika ryttare!
Efter lunch hade vi löshoppning. Jag fick som andra ut vara den som håller i löshoppningen. Jag har två medhjälpare som fångar och släpper och några som höjer hindrena efter mina anvisningar. Allt gick bra och jag var nöjd med genomförandet.
Efteråt fick jag kritik att jag skulle ha dragit ut markbommen mera. Men jag ville inte förändra när jag hade så fina språng. Och sedan fick jag beröm för att jag höjde priset rejäl genom ett par fina språng på slutet.
Därefter fick jag vara medhjälpare på några hästar.
Avslutningsvis fick jag bedöma galopp, teknik och temperament på 3 hästar. Jag tyckte bedömningen blev bra men jag glömde räkna sprången på en häst.
Efter allt detta fick vi hoppa en treåring första gången under ryttare. Min häst var väldigt ambitiös och duktig men inledde lite spänt. Hoppade kryss och litet räcke och han var duktig.
Sedan fick jag och en kamrat en 2,5 åring att rida in. Hästen hade aldrig tidigare burit sadel. Vi longerade med träns och när den tröttnade på det sadlade vi. De tyckte han var lite äckligt. Men det gick över och vi kunde longera med stigbyglarna nere. Sen fick jag klänga och hänga och klappa överallt. Sedan var det bara att sitta upp och efter lite skritt kunde jag trava lite och använda skänkeln. Kul!!
Sist idag var det teoriprov. 7 prov skrevs i alla olika ämnen. Exteriörbedömning, dressyr, hoppning, unghästutbildning, arbetsmiljö mm.
Mycket senare och tröttare var det många sidor skrivna. Allt gick bra kändes det som.
1,5 dag kvar innan jag vet resultatet!

2 kommentarer:

  1. Låter som hektiska men roliga dagar! Ser fram emot att få höra mer om vad du har varit med om när du är tillbaka på K1 :-)

    SvaraRadera
  2. Det har verkligen varit fullt upp! Det dyker säkert upp tillfällen att berätta. Men fråga på när som helst så berättar jag gärna :-)

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **