Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 6 januari 2011

Hopptävling


Den snöigaste torsdagen på länge infann sig idag, samtidigt som jag och Sir Price debuterade på hoppbanan.

Jag red 95cm och 1m, lagom nybörjarklasser för oss!

Framridningen blev till största del i snön utomhus. man hade 6 ryttare i taget inne i ridtältet på 22*60 så man fick inte så lång tid på sig.
Sir Price var på sitt piggaste humör och redan på framhoppningen busade han en del. Sprätte till så fort en annan häst hoppade eller frustade eller vad som du kunde medge ett bus.
Mig gör det ingenting, kul att ha en glad häst.
Han hoppade fram bra och trevligt. Dags att tävla!
In på banan och titta på föregående ekipage. Sen gick det fort, startsignal- rid!
Hoppade banan på ett godkänt men busigt sätt, fick ett pet på ett räck där vi kom tätt in.
Han kändes ganska valpig och busig inne på banan men väldigt positiv!!























Sedan var det 30 min väntan med bangång. Sara kunde hålla i medan jag gick banan. Den var snarlik.

Därefter var det bara att vänta lite till innan jag fick gå in på framhoppningen.

Väl inne visade sig 6 ekipage ge gott om tid och jag hann hoppa upp honom lite och träna lite på dressyren och red tempoväxlingar och tränade på  galoppkvalité.
Skrittpauser och nått språng till hann jag innan det var min tur.
Taggade gick vi in på banan. Denna gång mer sansad i sinnet och fin!
Vi var nu felfria och så även i omhoppningen!
Med betydligt jämnare tempo men lite lustiga språng tog vi oss runt. Mycket beröm längs vägen. Och jag  skrattade både för mig själv och högt när han gjorde schyssta helikoptersprång. 
Han hoppar gärna, men kanske inte alltid perfekt.. Han kan ha glömt hur man viker in frambenen för på filmen var dom hyfsat hängande på några ställen. 
Allt som allt så räckte det till en placering. Trots att jag aldrig ridit en en omhoppningssväng med Sir Price så räckte det till en 7:e placering med 6 andra dubbelnollor bakom oss. Kul, för jag red långsamt men försökte vända snävare istället.







Allt som allt är jag verkligen nöjd. Jag har en härlig och positiv häst i Sir Price.
Men dressyr är lite mer våran grej. Vem vet vad mer det blir i hoppningen. Det är nyttigt och stäckande. Men tävlandet i hoppning ligger klart på vila när dressyrsäsongen nu kommer, tror jag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **