Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 31 januari 2011

Rakriktning för Traudi!

Idag hade vi terminsstart för våra måndagslektioner för Traudi Björling.

Jag hade Sir Price, som oftast på måndagslektionerna.
Idag red jag fram med stort fokus på takten och att jag kunde göra mina överstrykningar. Allt det fungerade bra men Traudi var inte nöjd. Fast då var det avspändheten hon hade synpunkter på. Det är ganska små nyanser som krävs för att det ända ska se ut som stor skillnad. Jag måste, nästan, rida bort gångarterna lite på honom för att han inte ska upplevas "sprättig" och se spänd ut. Istället för att få ett tryck i honom ska jag få rörelserna mer smidiga och elastiska på ett mjukare sätt.
Så jag får rida mer försiktigt, dock inte kravlöst, och känna att han är smidigt genom sin överlinje.
Det jag fick göra och ska fortsätta med är att på långsidorna rida öppna- förvänd sluta-sluta. Och efter det fick jag rida öppna-volt-sluta.  Allt för att känna att han är följsam och spårar utan vingel, taktmissar eller formändring. Det gick lite knackigt i början. Särskilt i ingången av öppna. Men efter några försök tycker jag känslan var jättefin!

I galoppen ska jag känna att han är igång, i balans och rakriktad. Jag gjorde några slutor och sedan några byten. Till vänster är dom bra och till höger blandat.
Jag fick då rida Traudis specialövning. I vänster galopp i vänster varv. Passera kortsidan och vid första bokstaven efter hörnet, alltså snävt, vänd över banan håll galoppen, rakrikta och byt, därefter ända fram till väggen och vänd till höger. Kort och gott vänd över banan, men att lilla svängen före är supertajt så att man får ihop och kan lägga på mer skänkel och räta ut. Och rida rakt fram till väggen, inte fuska.
På detta viset gjorde jag två högerbyten och ett åt vänster- alla rena!!

Sir Price var jätteduktig, fin känsla i skolorna som jag ska jobba mer med. Är lite dålig på att träna skolor för jag sitter och duttar så mycket med takt och tempo på raka och böjda spår. Skärpning!

För övrigt känns Sir Price väldigt glad och harmonisk nu, han är gladare i boxen och det är en fröjd att gosa med honom varje gång man går förbi!! Min fina!!

2 kommentarer:

  1. Traudi är så sjukt duktig! Jag red för henne igår och hon sa att jag skulle gå in på din blogg och läsa! :) Jätte trevlig blogg för övrigt!
    /Emelie

    SvaraRadera
  2. Ja all heder åt Traudi, hon är verkligen duktig på att hitta vart felet sitter och åtgärda. Eller bara att se vad som går att göra bättre. Det stannar aldrig upp i utvecklingen :-)
    Kul att du gillar bloggen! Lycka till med träningen!!

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **