Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

torsdag 9 juni 2011

Lång dag i lugnt tempo!

Ägnade arbetstiden åt att rida 4 hästar. Lugnt pga avmaskningen.

På eftermiddagen ägnade jag nog närmre 3 timmar åt att titta på hästlastbilens alla delar i och under mm. Plus att jag läste alla instrutionsböckerna och identifierade det mesta jag såg
Och nu har jag läst i ytterligare några timmar till. Snart händer det grejer!

Bilderna tog jag när jag kröp under lastbilen och försökte förstå mig på luftsystemet..

3 kommentarer:

  1. Ett litet tips, när det gäller lufttorkare, som sitter på moderna lastbilar. Håll handen på underdelen av behållaren (gäller Volvo och Scania) och känn på "Annan kringliggande metall" och försök identifiera temperaturskillnader. (Motorn måste givetvis vara igång då)

    Då får man en fingervisning om det ens går ström till eländet. Vidare är "Eländet" fullt med små fuktabsorberande kulor, dessa kan man lägga på en plåt i ugnen och rosta lätt, och då få ut fukten ur dom (jämnför med när eldvakten somnat, och man måste röka ut "Råen")
    Att dränera trycklufttankarna är inte heller en så dum idé, då får man en fingervisning i hur pass effektiva "eländets" små absorberande kulor är. Det ska INTE komma nämnvärda mängde fukt, vatten, olja, drivmedel eller gråsparvar!

    SvaraRadera
  2. Kul att du skriver!
    Jag läste ikapp lite om lufttorkare efter den här dagen. Läste om de här "Zeolitkulorna" som torkar luften :-) Och elementet som värmer luften mm.
    Dränera lufttankarna har jag gjort en gång bara lite snabbt. Där har jag lite mer att lära. Hur mycket man dränerar och så ser ju alla inte likadana ut när man ska dränera. En lastbil såg man ju inte ens något, man hörde bara att det pös långt in... Värdelöst att försöka hitta några gråsparvar därinne!!

    SvaraRadera
  3. Kul att du svarar, därför fortsätter jag dela med mig av allt värdelöst vetande =) Kul med någon som tar ens outsinliga källa av kunskap på allvar.

    Men du har nu fått lite inside tips, som får dig att framstå som en erfaren chauffös ;)

    Just det där med att inte se gråsparvarna i lufttanken är ett välkänt problem, men jag vet att dom satt tre duktiga ingenjörer på att lösa det problemet nere på Scania i Södertälje *LOL*

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **