Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

fredag 17 juni 2011

Sir Price

Idag är ingen rolig dag.
Veterinären var här imorse. Vi sprang med Ozzy och konstaterade samma hälta på vänster fram, samt lite höger fram bitvis.
Efter att ha lagt en låg bedövning på VF så släcktes den hältan samtidigt som han nu markerade på HF.
Så jag körde iväg till Solvalla och röntgade honom.

Där kunde man konstatera att han har hovbroskförbening som är under utveckling samt förändringar på strålbenet. Detta fanns på båda fram men lite mer på vänster.
Väldigt dåliga nyheter alltså..

Man kan inte behandla. Utan nu får det bli ett uppehåll med bete och så får man göra en ny bedömning på honom i augusti igen.

9 kommentarer:

  1. Fy fan vad tråkigt! Det är synd när såna här saker drabbar unga, fina hästar. Hoppas på att det kommer bli bra för er (eller inte värre iallafall), och att er hovslagare kanske kan klura ut ett sätt att få det att bli OK att leva med för honom!

    SvaraRadera
  2. Jag lider med dig, det är för hemskt. Håller tummarna i alla fall. Tröstkram till dig.

    SvaraRadera
  3. Det finns trots allt ett litet, litet hopp att processen kan avstanna och att din hovslagare kan hjälpa honom. Såpass att han kan vara helt ridbar. Vi håller tummarna för att en ny röntgen i höst inte visar på en fortsatt utveckling. Kram

    SvaraRadera
  4. Näää!! Gud va tradigt!! Det va inte roligt att höra... Hoppas du tittar förbi ikväll hos Hakim o Elin även om livet inte känns allt för kul.

    Wåh

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas innerligt för er bådas skull att det inte kommer bli värre! Gud så tråkigt, min älskade lilla Ozzy! =(

    SvaraRadera
  6. Fy vad tråkigt. Har själv i veckan fått reda på att min 8 åring har en pålagring i en kota. Den hade han redan när jag köpte honom men det missade veterinären. Du skrev att det inte går att behandla. Hovbroskförbening går inte att behandla men med rätt skoning kan det fungera. Men varför sprutade inte veterinären båda strålbenen? Har varit med om hästar som blivit sprutade i strålbensbushan och de är idag väl fungerande tävlingshästar.

    SvaraRadera
  7. Usch vad tråkigt! Hovbroskförbening är det dock många stora hästar som har (utan symtom). Inte ens försäkringsbolagen lägger reservationer på dessa, om dom inte är mycket allvarliga. Det är väl förmodligen i dagsläget svårt att säga av vilket fynd han är halt av?
    Hoppas att det stannar av i vila och att han kan fungera igen!!

    SvaraRadera
  8. Min 5-åring har strålbenshälta som inte är allt för långt gånget, mina tyska veterinärer (tips ifrån Traudi) har behandling man kan prova (jag provar fortfarande att behandla, tyvärr ännu inget positivt resultat). Är detsamma medel som man behandlar människor med.
    Tänker bara att en sådan fin häst vill man ju gärna prova behandla och se om det går. Mina veterinärer påstår att om det hjälper finns det chans att ha helt rid och tävlingsbar häst igen.

    SvaraRadera
  9. Till fundering; med strålbenshältan säger både veterinärer och hovslagare till mig att ren vila inte hjälper så värst mkt (och det har jag redan provat i ett halvår med min utan förändring), utan det som ska göra något är att avstoppa benförändringen genom sprut-behandlingen och att hitta en skoning som fungerar för honom. Så att bara gå på bete och tro det blir bättre stämmer inte in på den bild jag fått på vad som ska hjälpa...

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **