Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

söndag 26 juni 2011

Ridit unghäst

Idag har jag ägnat 1 timma åt en trevlig 3-åring.
Även igår jobbade jag lite med honom.
Taressini är en val e.Caressini-Irco-Marco.
Ca 164cm och väldigt härlig personlighet.
Väluppfostrad men lite reserverad. Igår när jag skulle hämta honom i hagen lurade dom andra hästarna med honom att springa iväg. Men efter deras stora runda så kom han i trav och ville se vad jag erbjöd. Charmig!
Jag ägnade en bra stund i stallet åt att bli kompisar. Han gick med på det men var lite skeptisk till mig ibland. Jag är ganska "oförsiktig" och klappar honom överallt och ruskar lite i manen och pratar vänligt och mycket med honom. Han köpte det bra! Sedan sadlade jag och tog ut honom på lina. Till saken hör att han är inriden, riden 14 ggr men nu inte gjort något på 2 veckor. Så jag tog det lite sakta eftersom jag inte alls känner hästen. Men han var otroligt lydig att longera med och utan inspänning.
Sedan skulle jag gå vidare till delen där jag hoppar och studsar för att det ska vara ok att jag sedan hoppar upp. Det var inte hans grej. Då var jag jättefarlig! Men efter lite tragglande kunde jag hoppa utan att han blev rädd. Och sen tog jag pallen och klättrade upp och hoppade ner många gånger. Och jag kunde även stå på  pallen och hänga över sadeln.

Idag gjorde jag en snabb repetition på det jag gjorde igår. Det gick jättebra!
Så jag hade hästens ägare som höll i och så hängde jag och skrittade, och hoppade av igen. Efter 2 sånna vändor så satte jag mig upp och skrittade iväg.
Sedan blev det några varv på volten i lina och sedan red jag själv. Han var väldigt duktig och vi galopperade i båda varven. Det farligaste idag var när jag själv ville koppla loss longerlinan från bettet och böjde mig fram. Då spände han till och fick stora ögon. Men efter två spända försök så gick det bra och vi kom loss utan spänningar.

En otroligt charmig häst som är väldigt social. Han skulle aldrig göra nåt fel, utan tittar noga för att förstå vad man vill och ger hellre ett flås i ansiktet än att bara äta eller hitta på nåt annat. Pussvänlig mule.

Imorgon blir det en kort repetition på ridningen. Det ska vara roligt och enkelt!!

Jag ska försöka få en bild på Taressini!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **