Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 20 juni 2011

Pratat

Nu har jag pratat med veterinären.
Jag fick en lång och tydlig genomgång på bästa tänkbara sätt.

Hovbroskförbeningen var höggradig. Den är aktiv vilket är sämre för framtiden.

Förändringarna på strålbenet är mer lindriga men ändå ett allvarligare problem.

Han förklarade att det finns mängder av behandlingar som man kan göra men däremot har man inga resultat på tidigare behandlade hästar alls. Så det tycks vara en helt "bortkastad" sak att göra då det inte förväntas förändra något.

Framtiden då: Sir Price kan komma in fräsch från betet och då är det bara att rida. Det är högst troligt att han inom 2-4 år kommer vara permanent halt. På vägen dit är det troligt att han kommer att ha perioder av hälta.

Så som jag redan räknat ut så blir det inte någon framtid på tävlingsbanan mer än tillfälligt under max några år.
Hur jag nu gör har jag ingen aning om. Jag får helt enkelt vänta tills augusti och se hur han mår då. Därefter får jag fundera mer allvarligt på hur jag ska göra. Jag vill ha en tävlingshäst för framtiden men det har jag inte. Det känns otroligt deprimerande att det är som det är.

12 kommentarer:

  1. Tråkigt att det blivit så här med din fina häst. Tyvärr är det väl så att hästar med så mycket rörlighet och gång inte riktigt är anpassade för den typ av verksamhet som er, som innebär långa pass på hårda underlag, även om det inte varit hans huvudsyssla.
    Han borde bara fått vara "kuttersmycke"!

    SvaraRadera
  2. Ja förstår hur du tänker. Men han är som vilken dressyrhäst som helst. I år har han skrittat till slottet 4 gånger och gått 1 liten kortege. Det är ingenting alls. Förra året var det 2 korteger och kanske 8 gånger till slottet. Det är så lite att det faller bort.
    Men visst är det tråkigt. Jag har varit så rädd om honom men vad hjälper det.

    SvaraRadera
  3. Ja jag tänker också på att era hästar ju är väldigt unga när dom börjar sin "bana" och då kanske inte är helt kroppsligt mogna...

    SvaraRadera
  4. Jag lider verkligen med dig.. Fick samma diagnos på mitt halvblod för några veckor sedan. Han har varit "konstig" till och från utan att jag kunnat sätta fingret på det. En dag var han helt klart halt och jag tog han till klinik och fick diagnosen hovbroskförbening. Den var så pass stor och han var konstant halt efter upptäckten att jag har fått lov att ta det svåra beslutet att låta honom somna in imorgon. Har följt din blogg ett tag och blev verkligen ledsen när jag såg att Sir Price fått samma diagnos. Verkligen jättetrist på en så fin häst!

    SvaraRadera
  5. Fast våra hästar går lugnt länge.
    Mellan 3-5 år är dom på Strömsholm och utbildas i låg takt med varierande arbete. Och när jag får dom som 5-åringar rids dom varierat i 5 dagar medans helgen enbart är uteritt. Och jag ställer inte höga krav för att skynda på dom heller. Så jag anser nog ändå att dom får en väldigt lugn start och pressas inte upp såsom vissa självklara tävlingshästar tränas inför championat från 3 år och uppåt.
    Hovbroskförbening är arvsrelaterat medan strålbensförändringar är ett frågetecken varför dom får det.
    Så jag har inte på något sätt bidragit till förändringarna.

    Johanna: jag beklagar. Jag förstår hur du känner. Det är verkligen inget kul beslut att ta. Jag hoppas ju att Sir Price hälta försvinner men det vet man ju inte heller. Riktigt tråkiga bekymmer. En hovböld eller "vanlig hälta" hade ju varit en simpel grej att behandla och vänta ut.. Livet kan vara så orättvist!!

    SvaraRadera
  6. Ber om ursäkt om du tog mitt inlägg som en anklagelse. Det var inte alls min avsikt och jag tror absolut inte att du personligen bidragit till utvecklingen.

    SvaraRadera
  7. Ville bara säga att jag vet en ponny som blev utdömd för hovbroskförbening i båda(?) fram för 8 år sedan men som vilade ett tag, sattes igång lugnt och har nu gått på MSV A nivå i hoppning de senaste 5 åren! Kanske inte är helt kört än! ;)

    SvaraRadera
  8. Tack för era svar.
    Jag hoppas att han blir bra, men jag vet att sannolikheten inte är stor med kombinationen av de förändringar han har. Tack ändå för all omtanke!!

    SvaraRadera
  9. Att låta hästar vara hästar är en förutsättning för att det ska bli starka och friska. Vad jag hört har inte beridna högvakten någon optimal hästhållning. En timmes rastning i hage + en timmes ridning är inte vad en häst är skapt till. MVH Veterinärstuderande

    SvaraRadera
  10. Hästhållningen är god, hästarna mår bra och dom blir väl skötta och vi ger dom en bra stallmiljö. Det byggs just nu nya hagar så att dom ska komma ut mer. Självklart gör alla så gott man kan!
    Jag tror knappast att två timmar till i hage hade hjälpt Sir Price. Hagvistelse botar tyvärr inte hovbroskförbening, om det ändå vore så enkelt.
    Du är givetvis välkommen att besöka våra stallar och bilda dig en egen uppfattning om hur hästarna mår!

    SvaraRadera
  11. Vi tänker på dig och Ozzy Marita, Nu kan vi bara hoppas på ett mirakel!
    Iam so sorry for you and Ozzy and will pray for you two.

    SvaraRadera
  12. Stackars dig! Ibland är det inte lätt med djuren och svåra beslut att ta. Hoppas det ordnar sig på bästa sätt.

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **