Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 13 augusti 2011

Dressyr med nästan alla

Timbuktu
Umami
Det blev mycket dressyr under fredagen.

Urifax var först ut. Han var lite tokig och jag antar att han bara var pigg.
När jag skulle galoppera nere på stora K1-banan så blev han lite busig och växlade upp galoppen en del. Så snabb galopp varv på varv. Jag gjorde inga försök att stanna utan bara några halvhalter. Efter en stunds galopperande och en stor bock så tröttnade han och var lugn och fin igen. 
I övrigt var han fin i handen och övergångarna gick bra.

Cosmopolitan red jag i ganska långsam trav för att få en långsam takt. Han var väldigt fin i formen och efter en stund så blev övergångarna riktigt bra och lydiga. Även galoppfattningarna blev bra och i stadig form. Hoppade också 2 gånger på en liten bock åt varje håll och fick bra distans och han var väldigt jämn i rytmen.

Ulster fick ett galopp-pass på galoppbanan. Han blev i början lite skrämd över en cykel som gick från asfalt till grus så det blev ett nytt ljud lite snett bakom honom. Då galopperade han iväg, men var lite på tå efter det. Sen dök det upp en stor häst och två små b-ponnyer, då blev han verkligen på tårna! Han gick i passage och tittade storögt på ponnysarna. Efter detta så galopperade han fint och var avslappnad och nöjd!

Umami red en kollega. Jag trodde att han skulle vara i hennes smak, och det stämde. Han var jättefin!

Timbuktu var riktigt mjuk och fin. Han försökte busa men det blev bara som stora extra luftiga galoppsprång. När han såg den stora traktorn med sopmaskinen på gick vi fram och kollade. Han brydde sig inte alls!! Världens coolaste!!

Urban var sist ut. Jag hade en bra känsla från start. Men strax innan galoppen ställde sig 2 personer precis vi staketet och en av dom hade en ryggsäck som var lite glansig. QS blev superspänd och det blev en dust för att få honom att gå fram och titta. För han kastade sig hellre helt om och ville undan.
Men sen gick han nära och kunde stå där och frusta. Men detta satte lite spänningar och påverkade senare galoppen som nog var den sämsta sen han kom.
MEN, efter en stund så blev allt tvärtom det BÄSTA han någonsin har gjort!! Helt otrolig vändning. Han galopperade i kort höger galopp på 20meters volt!! Och samma i vänster, det svåra varvet!!!
Jag var lyrisk över honom, och snacka om vändpunkt!! Han har blivit starkare och lärt sig använda kroppen på ett bättre sätt. Jag var sjukt glad, och nu längtar jag efter att prova samma sak på måndag igen!!


Sir Price visade jag för veterinären. Han var nu ohalt bak. Fram har han en kvarts grad kvar, dvs samma som funnits nu sen 2 månader tillbaka. Han får gå i skrittmaskin 2ggr om dagen och paddock en gång tills nästa  fredag igen så blir det ny koll. Och den betyder lite mer eftersom man inte har den här märkliga hältan på VB.. Håller tummarna men ändå kan jag inte hoppas på någon förbättring..

2 kommentarer:

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **