Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 8 augusti 2011

Ridningen också!

Idag fick faktiskt alla hästarna gå sitt pass nere på K1-banan.

Undantaget är och kommer vara; Ulster. Det beror på att en kollega som är rutinerad vill ta honom som "sin" tjänstehäst. Och då kommer han att rida honom en hel del, och samtidigt har han sin tillståndsryttare (medryttare) som hjälper till att rida honom mer i skogen. Så jag ta i princip klämdagarna.

Urifax var först ut. Han var ganska så pigg och framåt, lite extra kvick och på hugget i övergångar vilket absolut bara var trevligt! Han gick bra och var följsam och mjuk.

Timbuktu var superduktig. Han var lite småbusig, han försökte bocka, men  han varnar mest genom att dra ner huvudet och bli luftigare i galoppsprången så det blir aldrig nåt mer. Han fick göra massor med övergångar och blev efterhand otroligt mjuk och fin i handen och i sidorna!! Även i galoppen blev han väldigt eftergiven och var lätt att korta ihop. Han är en så underbar häst, så helylle!!

Turbin red Erik, jag sneglade lite och det såg prydligt ut. Han var pigg och blev därmed lite hastig i takten i början men det blev bättre och bättre.

Urban var så himla duktig. Jag red på gougen igen och nu börjar det kännas som att han stör sig på när den blir glappig, och det är ju positivt, för den börjar bli överflödig!!
Jag tred mängder med övergångar och han blev riktigt mjuk. I galoppen fick jag inga omslag. En gång i ett avbrott blev det kors, men det är lätt hänt. Däremot var det det enda felsteget. I övrigt gjorde jag flera övergångar till trav och balansen är otroligt mycket bättre än den varit tidigare! Så planen för imorgon är att testa att rida utan gouge och om det går bra så kanske jag galopperar och ser om jag kan ta ett steg till i rätt riktning.

Sist ut var Umami. På vägen ner till banan mötte vi 3 andra hästar och han gick slingrande framåt med alla sina tankar på stallet, kompisar och mat.
Jag var lite inställd på att han därför skulle vara lite extra busig och sprättig för att få komma hem snart. Men oj vad fel jag hade! Han var stencool, galopperade hur lydigt som helst och skötte sig topp!
Han var ngt hög i nacken i övergångarna först, men det blev bättre efterhand. Jag var nöjd med honom och han var väldigt samarbetsvillig och fin.

En riktigt skön dag med 20 grader och friska vindar, perfekt för en bra dag på jobbet!!

3 kommentarer:

  1. Av ren nyfikenhet, så vill jag fråga. Hur fungerar det med tillståndsryttare?? Alltså- vem kan bli tillståndsryttare, vilka är kriterierna??

    SvaraRadera
  2. Det finns 2 slags tillståndsryttare. Dels är det de inneliggande soldaterna. Dom kan bli "tsr" genom att göra ett ridpro och visa prov på tillräcklig balans och förmåga för att kunna följa hästen över mindre hinder samt inverka på hästen. Detta är en riktlinje som gör att man kan "räkna med" att soldaterna kan rida ut 2och2 och inte trilla av om hästen skuttar till eller dyl.

    Sen finns det civila tsr. Jag har en grupp med sånna till mina unghästar, som rider på lör & sön. Dom har en häst per 2 personer och sköte själva att "sina" hästar kommer ut varje helg om inte jag meddelar annat. Deras uppridning är lite strängare. Dom ska rida bra nog för att uppmuntra en rädd unghäst eller sitta kvar om det blir busig i galoppen. Dom ska samtidigt kunna avgöra vilket tempo, underlag och form hästen skall gå i. Det är för att dom har såpass mycket ridning på ett år att dom måste vara bra nog för att det inte ska hända saker.
    Det finns dessutom ett antal civila tsr som rider en specifik häst åt ett befäl. Tex som att jag har en medryttare åt Ozzy, för de gånger jag själv inte kan.. Just jag har haft lite olika ryttare från unghästgruppen, det är sällan jag själv inte kan rida..


    VEM, det är inte så specifikt. Kraven är ofta hur man rider och attityd. Det ska vara en person som passar in och är skötsam och duktig. Hela cirkusen börjar efter att personen i fråga har sökt per mail att få rida upp. Och den listan är lång, så man kan gallra ganska bra efter deras rid-cv. På måndag/imorn har jag just uppridning med 8 st sökande och jag ska ta ut 3-4 st. :-)

    SvaraRadera
  3. Ojdå, sedär, tack för ett informativt och uttömligt svar. Jag kan tänka mig att det är många som anmäler sitt intresse.

    Om jag själv varit mer rutinerad, hade jag nog också stått i den kön, men tack och lov känner man sina begränsningar =)

    Ett litet tips i det där med ordning och skötsamhet, är att fråga personen om dom kom dit i egen bil, därefter gå ut och titta på bilen- det säger en väldans massa om en person. (jag jobbade åt en åkare en gång som hade den metoden när han skulle anställa nya chaufförer- en annan jag jobbade åt ville ha anställningsinterjuven halv nio på söndagsmorgon för att se att man inte var alltför bakfull, men åtminstone det problemet hoppas jag att ni inte har)
    Lycka till med gallringen.

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **