Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 10 augusti 2011

tis-ons

Nu får jag blogga ikapp, jag störtdök på kudden efter att jag kom hem igår och sov många timmar..

Gårdagen ägnades i stor del åt att skutta över små hinder och bommar med unghästarna.

Urifax var först ut. Han hade ganska lätt för att komma rätt på bommarna och var väldigt okomplicerad.
Cosmopolitan reds av Erik och fick hoppa på 3 olika hinder upp till 50cm. Han var framåt och villig. Dock vill han gärna ta lite mer fart mot hindret än önskvärt men han rättar sig enkelt.
Umami gick också på de 3 olika hindrena och markbommarna och var duktig. Han tyckte dock att sockerbitarna i den otroligt lilla oxern var läskig och han bröt ut. Men nästa gång var han duktig. Han var fin på bommarna, och vi gjorde mängder med övergångar som började stretigt och blev riktigt bra!
Timbuktu gick bara på bommarna och var riktigt duktig, han var lydig och fin att regelera i galoppen. Han fick hoppa en bock 1 gång åt varje håll och gjorde det mjukt.
Urban fick inte hoppa bocken, men jag blev väldigt glad över att han galopperade över bommarna som var 1 enkelbom och en uppsättning med 2 studsbommar. Dessa övervann vi utan omslag vilket jag var orolig för. Väldigt nöjd med honom!! Och just det, jag red utan gouge och det märktes inte, han hade huvudet på rätt ställe och gick väldigt bra att påverka formen på ändå!


Idag fick Timbuktu hoppa lite på alla 3 hinder, han har väldigt fin rytm i galoppen och bra balans efter hinder. Sen får jag väl erkänna att han känns lite tung på hinder även om han hoppar väl. Han är en pärla, och jag har ett väldigt gott öga till honom. Har kommit överens med mig själv att Timbuktu är årets favorit såhär långt. Han har ett otroligt stort hjärta!!

Traudi kom idag första gången efter uppehållet. Det var grupplektion och vi var hela 6 st som samsades om uppmärksamheten. Jag jobbade på precis som jag brukade och Urban som jag hade var extremt duktig. Nu känns framstegen väldigt stora. Vi red inne på kasernbanan som är 25*60 och kunde i princip galoppera 2 varv på stort böjt spår utan problem. Nåt enstaka avbrott, ingen kors, inte ens i övergångar. Tvärtemot hade han fin balans i övergångarna till trav. Formen var super, ju längre tid jag red, desto lägre och mer eftergiven blev han, bästa hittills, men det känns som nytt rekord varje dag! Härligt!!
Erik red på Turbin och var jättenöjd, de passar bra ihop och Traudi gillade ekipaget.

Ulster fick ett pass på K1 banan. Jag hade ställt fram 2 bockar, en på 30 och en på 50cm.
I trav red jag på den lilla, och den ville han oftast galoppera över, men så småning om insåg han att det gick minst lika bra i trav, då slappnade han av mera och såg sig för fint.
I galopp red jag på båda två, han är lite "klantig" sådär och kan komma tokigt och studsa över lite på enklaste sätt. Känns inte som att han blir någon stjärna i hoppning, men självklart kommer han att få hoppa mer oavsett. I övrigt kändes han bra, lite rak i nacken inledningsvis men mjukades upp fint.

Sedan fick jag kärt återseende i Tornado. Jag fick i uppgift att stämma av honom eftersom han igår hade varit lite överallt och busat på lektionen. Han gjorde 2 försök att busa, men efter andra tillsägelsen var det bra, sen gick han som en klocka! Hoppade på båda bockarna och var bara jättefin i formen och arbetsvillig och framåt, riktigt fin!

Turbin, Urifax och Umami reds med truppen.
Urifax och Cosmopolitan ska gå högvakt imorgon och fick därför ett litet extra pass i avdelningen med sabel idag. Alla 3 har skött sig fint och det känns lovade för de båda debutanterna imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **