Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

tisdag 16 augusti 2011

Hoppdag!

Dagens hoppövning
Idag har flera av unghästarna fått sitt första "riktiga" hopp-pass!

Urifax var först ut. Han är lite ojämn i munnen, ibland ligger han på och gör sig lång och därimellan är han superfin och man kan vicka på ringfingret för att få eftergift!
Själva hoppningen då; Vi började med framridning på två studsbommar som vi travade över och sedan galoppera långsamt in på, i början i galoppen vräkta han sig över med noll koll på fötterna, men efter några gånger bar han upp sig bättre och han såg sig för och lyssnade bättre.
Sedan hade vi 2 räcken på 20-30 cm med avstånd på 6 galoppsprång. Dom hoppade vi med en skrittövergång imellan för att få bra lydnad. För det mest a gick det bra, ibland var han segare än nödvändigt. I stort så var han jätteduktig. Men sen gick vi till den stora K1-banan och hoppade serien som stog där. Hoppade fram på planket och oxern separat först vilket gick jättebra! 
Sedan styrde jag in och han skuttade så fint över alla hinder. Och några gånger till med sista omgången på 90cm på de två sista hindrena. Han var välbalanserad och väldigt jämn i rytmen. Kul!!

Timbuktu fick inte hoppa idag, det fick istället bli ett dressyrpass. Som ofta så var han lite loj och "trög" både för skänkel och för hand i övergångar. Men efter 10 minuter trillar allt på plats. han är som smör i munnen, jobbar fint med bakben och rygg och gör alla övergångar lekande lätt. Han galopperar med fin bärighet och bra arbetsgalopp med viss samling. Och visst har jag lite snällare krav för honom som är så stor, men han är verkligen fin att rida!!

Cosmopolitan fick hoppa. Första gången som jag sitter på, sist red ju Erik.
Han var lite på hugget. Så när det är min tur och jag ska fatta galopp blir det lite uppåt istället för framåt i språnget. Men där fick jag sparka på honom lite så att han bjöd ordentligt framåt, för jag vill inte att han ska flyga i luften för att han är på hugget. Bjudning ska vara ärlig och framåt!!
Nåväl, vi fick ordning på effekten av skänkeln och han gick framåt. Framridningen gick mest ut på det för våran del. Själva hoppningen på serien lekte han sig igenom. Han var och kände på en av bommarna i början av serien men hoppade upp sig fint på de sista hindrena och var duktig!

Urban. Han behöver bli stark i galoppen och jag fick se att hoppningen är "svår" med tanke på hans galopp-problem men samtidigt så har vi mycket att vinna på att han faktiskt får hoppa och bli ännu starkare. I uppvärmningen på bommarna var han drullig. Och när andra hästar dök upp utanför banan blev han spänd och hamnade i korsgalopp. Efter lite enskilt samtal om att jag är chefen så lyssande han på mig, och vips så blev ju galoppen också bra! De upphöjda bommarna med övergångar var ok, det svåraste för honom var att fatta galopp från skritt för det är svårt och jobbigt, men det har jag överseende med. När vi hoppade på serien var han jättefin! Han kom lite fort en gång och petade frambommen på oxern, men i övrigt så var han över förväntan och ganska jämn i rytmen. Han var också ganska duktig med galoppen efter hinder, det blev fel (kors) någon gång, men det gick att rätta till lätt och sedan höll han rätt galopp. Avslutade med lite galopp i båda varven och hade helt avspänd och fin känsla!!

Umami red min kollega, hon är lite förtjust i honom. Han skötte sig bra hela vägen. Det svåraste med honom är att han vill bli lite kort i halsen. I övrigt så var han väldigt okomplicerad. På serien kom han lite
lite fortare än man önskat och hoppade lite med högt huvud på oxern, men han har tid på sig att öva mer. 

Alla hästarna hade otroligt fin inställning på hinder! Ingen som tittade eller spökade. Kul att dom sköter sig så bra!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **