Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 22 augusti 2011

Urban och resten



Kolla vad duktig Urban blivit.
Nu har jag "tyvärr" ingen film som visar hur svårt det var ifrån början. Men jag kan ju lugnt säga att jag inte trodde att han skulle klara mer än 1 varv på volten före minst september. Det har varit såå svårt att galoppera utan att slå om. Särskilt i vänster varv..
Men att han blivit så lösgjord hjälper verkligen med. Gouge i 2 veckor var en riktigt bra igångsättningskur!


De övriga:
De fick gå en special-lektion ikväll. Jag hade uppridning med 5 st kandidater för att hjälpa till på helgerna. Jag behövde 3-4st. 2 av de 5 som provade blev godkända.
Jag söker ryttare som inte tvingar hästen att böja på nacken genom att dra den i munnen. Jag vill ha balans och följsamhet. Det här med stilla och följsam hand var det som övriga 3 föll på. Det imponerar inte på mig att man kan få hästen att böja på nacken om det sker genom en slags dragkamp om vem som äger tyglarna..
Men 2 nya trevliga tjejer som gjorde bra ifrån sig får börja rida mina så unghästar kanske redan till helgen!

3 kommentarer:

  1. Ofta man ser det tyvärr att ryttaren försöker "såga" ner nacken på hästen.

    SvaraRadera
  2. Exakt, och jag är totalt allergisk mot sånt. Hellre en "sämre" ryttare med svag inverkan än någon som tror att dom är duktiga och sliter i hästens mun.

    SvaraRadera
  3. Instämmer! Hela inställningen är fel hos allt för många ryttare och även tränare dessvärre. Fortsätt att sprid ditt sunda tänk! / Karolina

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **