Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

lördag 6 augusti 2011

Högvaktsträning

Då blir det ett inlägg om detta utan bilder, dom kanske dyker upp senare!

I torsdags så red jag på Timbuktu, två soldater hade Cosmopolitan och Urifax, och en kollega satt på Umami.

Vi red ner till galoppbanan med kandar och sablar och travade 3 varv innan vi red tillbaka till kasernplan.
Där gjorde vi gevär ut, och in och sedan anslöt vi till kön där vi bildade ett sista avmarschled.

Sedan red vi i kön ett antal varv innan vi vände upp för att göra "avlämning" till vaktchef mm som man gör innan högvakten avmarscherar.
Timbuktu tyckte inte alls om att stå still, han stog bakochfram och snodde runt litegrann innan han slutligen stog stilla en stund. De andra var mycket lugnare, Umami stressades väl upp lite av Timbuktu men det var ändå ganska lugnt.


På fredagen var det en exakt likadan övning. Men denna gången hade jag Ulster, min kollega tog Urban, och två soldater hade Umami och Timbuktu.
När vi började trava på galoppbanan blev Ulster lite spänd de första stegen, men det gick snabbt över och sedan brydde han sig inte alls om sabeln.
Väl tillbaka på kasern gjorde vi gevär ut, och in igen och alla hästarna var coola!
När vi red i kön så var dom duktiga, däremot satta jag Timbuktu på kanten och då fick Frisco Kid hoppa in ett steg och han kände sig lite trängd där, men jag ville inte att Timbuktu skulle trycka bort Umami sedan när vi stog vid avlämningen.
Efter att vi ställt upp på linje så stog Timbuktu och Umami i främre ledet, dom var duktiga idag!
Och jag satt på Ulster längst ut på högerkanten. Han var lite spänd när stf vaktchefen galopperade förbi bakom och då gjorde han ett snygg luftsprång och sen var det bra igen.

Som helhet har båda dagarna varit lyckade. I veckan som kommer ska jag försöka få med alla hästarna på avdelningsridning minst en gång så dom blir mer trygga med att gå nära varandra.
Men dom har verkligen köpt läget och det är ingen av dom som är krånglig eller dum.
Nästa vecka är det högvakt 1 dag, torsdag tror jag. Då får säkert 2-3 st av mina gå med för första gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **