Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 2 februari 2011

5x veckans övning!

Det blev enbart veckans övning idag. Jag red alla utom Sigmund som jag lånades ut till en kollega.

Kortfattat:
Storm, red honom på Kasernbanan, ganska halt så jag satsade på att få till skolorna i skritt och han var duktig och det märks hur nyttigt det här är för att få ihop honom och få honom att hålla ihop bättre!

Tornado, apa! Han var ju faktiskt bättre än igår, mer samarbetsvillig och inte alls så kaxig som igår. Men imellanåt så fick han små "ryck" och skuttar till med huvudet rätt upp.. Jag var inte helt nöjd med det, men han skötte sig bättre efterhand när han visade mid respekt framför sina egna infall...

Tom Morris, bra! Klart bättre än igår, han höll ihop mycket bättre i slutorna. Han fick bli flyttad lite undan för innerskänkeln i båda varven för att bli rakare i nacken och därmed stabilare i formen.
Så jag är jättenöjd med honom! Gjorde förvänd galopp på serpentiner idag igen och de var hyfsade, men han tappar styrkan nåt språng imellanåt.

Raoul, fick ett lite kort pass för att min tidsplan kraschade med ridhustiden...
Men han var jättefin och väldigt lydig och inte alls så överpigg som han kan vara ibland. Kul!

Sir Price, red honom först i ridhuset men lagom tills jag kom igång med traven så blev jag utkörd för det skulle vara lektion som jag trodde var först en halvtimma senare.
Så ner till tältet och trimma där.
Värmde honom länge och red faktiskt mest skänkelvikningar på böjt spår. Han var lite svår i vänster varv och tryckte gärna lite mot vänsterskänkeln. Men det rättade till sig och han var duktig.
I galoppen red jag honom rak! Längs långsidorna bara rak och spåra. Det fungerade bra så jag gav mig in på bytena. När jag vände in på samma vis som för Traudi så blev han idag lite för pigg och okoncentrerad. Så jag övergick till att rida längs långsidan innanför spåret och bytte där, då hade jag gott om tid på att hålla honom rak och kunde lägga volter om han ville gå iväg.
Det gick superbra, han var riktigt duktig och satte flera högerbyten på rad. Men det blev, måste jag erkänna, på bekostnad av rakriktningen i bytet. Han tog bakdelen lite åt sidan i bytet. Men ärligt talat så är det för mig oviktigt nu. Det är mycket lättare att rätta till än att ha problem med jämfotabyten.
Så jag är jättejätteglad!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **