Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 7 februari 2011

Vanlig måndag!

Då var det ännu en måndag till arkivet.

Allt började med löshoppning. Ordinarie 4 hästar var med. Sigmund, Tom Morris, Tornado och Raoul.
Dagens övning blev 3 räcken på rad med ett galoppsprång imellan.
Tom Morris hade bråttom varenda gång, och han räddas från rivning genom att vara otroligt snabb och rädd om benen. Men lite lugnare hade inte skadat..
Tornado var ganska duktig i början. När sista hindret höjdes lite tyckte han det såg jobbigt ut och fick 2 dåliga omgångar där han tveka och stanna mitt i, bara nonchalant och arbetsskygg. Sedan kom han igen både 2 och 3 gånger även högre och han gjorde allt så lätt och okomplicerat som det egentligen var.
Raoul rev en gång, och sen hoppade han supernoga och fint efter det. Han fick faktiskt inte så trångt trots att det egentligen var väntat. Sigmund var nog bäst idag. Inga större missar och betydligt bättre bjudning idag!

Senare red jag Storm i ridhuset, jag skrittade fram utomhus och fick sedan en stund i ridhuset. På väg in dit så satt jag av för att stänga dörrarna så gör jag som jag gör ibland... Jag ställer hästen innanför dörren och fäster tygeln under stiglädrena på båda sidorna. Därefter låter jag honom vänta själv medan jag stänger dörrarna. FRIHET! Mitt resonemang är väl att om hästen står kvar så berömmer jag. Om den skulle få ett ryck och springa iväg så behövde den det. Sir Price står alltid stilla tex.
Storm behövde springa, han galoppera omkring och sparka bakut, helt överlycklig. Säkert 5 minuter senare ville han bli fångad och hade fått känna sig fri som en fågel.
Han gick jättebra idag, lydig, mjuk och lätt att flytta för skänkeln.
Han kom idag också ihåg vad Ptroo betyder, i alla gångarter gjorde han duktigt halt på kommandot.
Kul att han känns fin, och formen är hög, kanske lite öppen men jag har en trevlig känsla att han verkligen lyssnar på mig och försöker göra som jag vill!

Sir Price fick sig ett dressyrpass i ridhuset. Han fick mest öva på rakriktning i galoppen. Gjorde en del byten, började bra, fick en dipp och sen bra igen.
Ny övning för ridhuset för att kunna se bytet i spegeln utan att behöva stressa dit det i exakt rätt ögonblick.
Jag använder spegeln mitt för medellinjen på kortsidan. Jag rider tex i vänster galopp, vänder upp strax efter medellinjen mot en punkt på andra kortsidan direkt till vänster om medellinjen. Därigenom får jag en lång lite diagonal linje där jag i många språng kan se hästen snett framifrån och kan se hur han sätter hovarna i bytet. På linjen rider jag lätt förvänd sluta för att ha med bakdelen inför bytet och lägger upp galoppen lite för att få mer luft. Genom detta kunde jag vara säker på hur det blev, behöver inte chansa eller gissa på om det var jämfota, nästan jämfota eller rent. Här ser jag, och om känslan för att byta inte infinner sig kan jag direktbara vända åt samma håll och göra om.  Detta ska jag jobba vidare med!!

Sist så red jag Ovation, hjälpte Erik. Han kändes bra, lite lat i början men lite kvicka skänklar och en viskning om att det är arbete som gäller så var han på rätt spår!
Han var duktig. Det är så roligt med honom, han älskar att vara duktig. Jag red byten i vart 3:e, vartannat och varje. Han trivdes med det och var duktig med!!
Jobbade en del med att rida skänkelvikning på långsidan men direkt efter vill han-men fick inte- gena i hörnet. Så efter skänkelvikningen rätade jag ut och mata på med innerskänkel. Blev jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **