Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

onsdag 16 februari 2011

Toppendag!!

Härlig onsdag!!

Jag inledde med att hålla ridlektion för kollegor. Det var hela 7st som ville vara med.
Lite brokig skara men det gjorde inget. Det blev lösgörande framridning med växling av varv och ställning.
Därefter mängder med skänkelvikningar utmed långsidorna tills det fungerade i skritt och trav och vips så var lektionen abrupt slut av soldaterna som skulle in och rida. Men vi avrundade med kort genomgång med var och en av ryttarn och alla var nöjda, och jag med!!
Storm gick med på letkionen och skötte sig exemplariskt!!

Tom Morris var näst på tur. Han fick ett pass nere i tältet. Jag red på engelsk nosgrimma och tredelat eggbett och jag hade bättre känsla än på länge. Inga omvägar för att hitta rätt, allt stämde direkt!! Fin mjukhet och eftergift. Lydigt och stadigt. Bogarna på plats och helt jämna tyglar hela tiden! Vad mer kan man begära!?? Han fick iallafall gå några skänkelvikningar och några förvända galopper och det gjorde han fint!

Sedan var det dags för Sir Price. Lyckan håller i sig. Jag gjorde ett gäng byten idag och ett var lite tendens till jämfota men resten var super! Jag har nog hittat den stora dörren med vägen mot framgång! Det tycks som att jag så himla många gånger har hittat rätt lösning. Men då brukar det fungera i ca 2 dagar innan det slutar gå bra med dom där himlans högerbytena. Nu känns det mera långsiktigt. Nu har vi hittat den där styrkan och rakriktningen som saknats.
Jag gjorde även lite arbetspiruetter och framförallt piruettgalopp med superfin känsla och jämn rytm. Kan man vara annat än lyrisk!??

En tjej som skulle ha ridit Rudolf, syrrans häst fick problem. Men begränsad tid och hästen hos hovslagaren fick lite svårt. Så jag lånade ut Raoul mot att själv rida Rudolf senare. Raoul skötte sig fint om än lite istadigt i början. Men han är en pärla och dom hittade varann och var nöjda.
Dock så när jag skulle rida Rudolf hade han reagerat på skoningen och var lite varm och hade puls i ena hoven, så det blev inget med den ridningen.

Tornado fick gå ett pass med sträng beridare på ryggen.
Idag fick man inte så mycket som vända blicken mot något annat än rakt fram..
Med tanke på hans senaste hyss så är det skärpning nu!
Jag satte på honom fast martingal och red på. Han fick då lite "aha-upplevelse" när han hindrades från det och var genast snabbt tillbaka i rätt form och humör igen. Några gånger fick han känna på den där remmen och sedan tyckte han nog att det var lättare att bara svara framåt utan att tjafsa med mig. Så jag hade en trevlig stund på hans rygg idag. Idag var han inte halt, men kanske inte heller 100% fräsch. Eller så inbillar jag mig bara. Imorn får jag stå på backen när han går på lektion för mig, så då får jag se hur det ser ut istället.

Men som sammanfattning: Härlig onsdag!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **