Sir Price - Ozzy

Sir Price - Ozzy
Sir Price f.2004 e.Saigon -Amiral

måndag 5 september 2011

Härlig måndag!!

Urifax
Ja förutom avsittningen var allt toppen!
På bilden ser man Urifax. Han försökte gnaga sönder nylonbettet så jag gjorde en "bettlyft". Med bettet fäst såhär kan han inte dra upp bettet mot tänderna med tungan. Han gick jättefint med detta, så skönt!!
Efter själva bettproblemet löstes så red jag lösgörande arbete. Avslutade med hoppning. Ett kryss några gånger, ett räcke på 70 några gånger och sist ett plank på 85 i båda varven. Han var rytmisk och fin. Hoppade upp sig väldigt fin och taxerade väl!
Nästa ut var Turbin. Han var lite lat först. Inte slö utan bara arbetsskygg. Så när jag ville rida i en lätt sluta så ville han galoppera. Efter en stund så lossnade allt och han va superfin. Och riktigt bra form, bra framme till handen. Avslutade även här med hoppning. Han var något kall i benen men rev aldrig. Bra balans och mjuk att rida på hinder.
Timbuktu var lite ofokuserad. Han var lite spänd i början och ville se sig omkring och titta på allt annat istället för att faktiskt bara lyssna på mig. Men han mjuknade och koncentrerade sig sen. Hoppade egentligen bra men han tyckte nog att det var för smått för att han skulle bry sig om att taxera bättre. Men han skötte sig väl!
Urban har inte fått galoppera nu denna veckan jag varit borta. Jag red honom på lilla terrängbanan. I skritt och trav var han i början inte helt eftergiven men ändå i ok form. Men efterhand kom formen helt och jag hade en helt lösgjord häst. Han gjorde ett omslag till korsgalopp åt varje håll för att han blev lite hög i nacken. Men sen mjuknade han bättre och jag kunde lätt galoppera i båda varven.
Jag hoppade först på ett 40cm räcke. I höger galopp gjorde han det bra. I vänster var det korsgalopp efter hindret. Sen höjde jag till 90cm och han hoppade med bra galopp i båda varven. Han gjorde också flera stora bocksprång för att jag skulle förstå hur kul det var, men jag satt kvar...
Hans teknik var mindre imponerande idag men han var ändå duktig. Det kommer att bli bra!!
Sist ut var Ulster, läs mer i separat inlägg. Han var fin i formen idag, lite öppen som jag vill. Han hoppade spänt till en början och efterhand blev det stor skillnad och han hoppade trevligt med jämn rytm!
Umami red en kollega, han var fin i formen om man verkligen jobbar med att få ut halsen. Han hoppade några gånger på krysset och var ganska på hugget. Han hade lite svårt med balansen idag och visar honom för veterinären imorn. Det blir en ojämnhet som gör att han i trav som man vill öka försvaras med att fatta galopp. Vet faktiskt inte varifrån det kommer.
Mer om detta imorgon!

1 kommentar:

  1. Det har egentligen inget med saken att göra, men jag tycker den här bilden är en bättre bild än din syrras motljusbild. Motljus och solnedgång är lite för mycket, och döljer så mycket, som din fina bild verkligen visar. Hästar är levande och jävligt svåra att fota, skärskilt digital...

    SvaraRadera

Ovation - Zell am See

Ovation - Zell am See
f.2001 e.Zephyr-Toe Hold **